Meer Ziggo-klanten willen naar glasvezel overstappen
In onlangs door moederbedrijf VodafoneZiggo gepubliceerde financiële cijfers over het derde kwartaal blijkt dat Ziggo steeds minder tv- en internetabonnementen verkoopt. Een einde aan deze ontwikkeling is nog niet in zicht. In diverse plaatsen binnen het verzorgingsgebied van het kabelbedrijf houden glasvezelexploitanten als Delta Fiber en E-Fiber voor een eventueel begin van de aanleg van een nieuw glasvezelnetwerk een zogenaamde vraagbundeling. Hierbij wordt gekeken hoeveel aansluitingen na de oplevering actief gebruikt worden. Inwoners van de betreffende plaats geven dus vooraf al aan dat zij bij hun huidige leverancier van tv en internet het contract opzeggen op het moment dat dienstverlening via glasvezel mogelijk is.
Klantverlies
In plaatsen waar Ziggo via de kabel vaste diensten levert, betekent een dergelijke vraagbundeling dat een deel van Ziggo-klanten dus van tevoren aangeven op een later moment als het nieuwe glasvezelnetwerk operationeel wordt het kabelbedrijf de rug toe te keren. Dit is nu bijvoorbeeld het geval in een deel van Steenwijk. Delta Fiber gaat in Steenwijk-Noord beginnen met de aanleg van glasvezel omdat voldoende eigenaren van woningen en bedrijven in dit gebied hebben aangegeven de huidige aanbieder van vaste diensten de rug toe te keren en te kiezen voor een van de serviceproviders die diensten via het nieuwe glasvezelnetwerk gaan aanbieden, bijvoorbeeld Delta of Caiway.
Andere werkwijze
KPN is via dochterbedrijf KPN NetwerkNL het meest actief om binnen het verzorgingsgebied van Ziggo glasvezel aan te leggen. Net als bij Open Dutch Fiber (T-Mobile) legt KPN zonder eerst het animo te onderzoeken nieuwe glasvezelnetwerken aan. Ook de aanleg van glasvezel door KPN NetwerkNL en Open Dutch Fiber leidt tot grotere concurrentiedruk en dus klantverlies voor Ziggo.