Minder snelle groei KPN en Ziggo

De Nederlandse
markt voor breedbandinternet groeit minder snel dan voorheen. Vooral bij grotere
aanbieders als KPN en Ziggo is dit merkbaar. Dat blijkt uit onderzoek van
Telecompaper.
Het aantal
aansluitingen is in het tweede kwartaal nog wel gegroeid, maar minder snel dan
in voorgaande kwartalen. De groei komt vooral voor rekening van kleinere
aanbieders. In het tweede kwartaal
groeide de Nederlandse breedbandinternetmarkt met 48.000 naar 7,24 miljoen.
Glasvezelaanjager
Glasvezel
zorgt hoofdzakelijk voor de groei van het aantal aansluitingen met
breedbandinternet. Er is tevens een kleine groei bij kabelinternet
waarneembaar. Kabel is met 3,3 miljoen de meest gebruikte distributiemethode. KPN
zag het aantal internetklanten wel stijgen, maar daarnaast ook het
marktaandeel een fractie dalen. De groei van het aantal internetabonnementen bij Ziggo lag boven de tienduizend. Het kabelbedrijf blijft met 3,1 miljoen aansluitingen
de grootste leverancier van breedbandinternet in de Nederlandse huishoudens.