Minder traditionele tv maar meer internet bij Ziggo

Door een sterk dynamische markt waarin door concurrentie abonnee-aantallen onder druk staan, presteerde Ziggo net iets minder slecht dan de belangrijkste concurrent Ziggo. Waar KPN in het derde kwartaal 13.000 tv-klanten verloor, noteerde Ziggo een verlies van 9.800 verkochte tv-abonnementen. Het aantal basis tv-abonnementen – het ongecodeerde DKTV-pakket – daalde met 3.400 naar 494.100. het aantal klanten dat het aanvullend tv-abonnement TV Standaard of Ziggo Movies & Series XL koopt, daalde met 6.400 iets sterker naar in totaal 3,38 miljoen. Ziggo heeft in totaal 3,88 miljoen klanten. Dit zorgt voor een daling van de bezettingsgraad van 53,8 naar 53,6 procent.
Ziggo-internet in de lift
Maar wellicht belangrijker voor Ziggo is dat ook dit kwartaal het aantal verkochte internetabonnementen steeg. Ziggo levert op dit moment in 3,35 miljoen huishoudens via het eigen kabelnetwerk internet. Dit is een stijging van 8.000 ten opzichte van het vorige kwartaal. Geen verrassing is dat het aantal verkochte vaste telefoonabonnementen met 27.300 daalde naar 2,43 miljoen. Dit heeft vooral te maken met de populariteit onder Nederlanders van mobiele abonnementen met onbeperkte belbundel.
Minder klanten, meer omzet
Ondanks het verlies van vaste klanten noteerde Ziggo bij het leveren van vaste diensten een omzetstijging. Dit komt omdat – mede door prijsverhogingen – abonnees meer betalen voor geleverde diensten. Het gemiddelde bedrag dat een klant maandelijks aan het kabelbedrijf betaalt, steeg naar 49 euro. Dit is drie euro meer dan twaalf maanden eerder. Voor VodafoneZiggo is het tevens belangrijk dat het aantal klanten dat vaste diensten van Ziggo met mobiele diensten van Vodafone combineert het afgelopen kwartaal is doorgestegen naar 1,3 miljoen.