Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Minder zenders maar tv-abonnement niet goedkoper

    In de afgelopen maanden is het zenderaanbod van Nederlandse distributeurs zoals Ziggo en KPN gekrompen. Maar gek genoeg gaat de prijs van het tv-abonnement niet omlaag. Wat is hiervan de oorzaak?
    Jarco Kriek
    31 maart 2019
    comments 12
    Minder zenders maar tv-abonnement niet goedkoper
    Foto ANP

    AMC, Travel Channel en Food Network. Zomaar een greep uit de zenders die de afgelopen maanden bij alle Nederlandse distributeurs uit het zenderaanbod zijn verdwenen. En het stoppen van zenders is nog lang niet voorbij. Disney Benelux staakt op 1 april de lineaire verspreiding van Disney Jr. En geruchten worden steeds luider dat in de loop van dit jaar nog meer zenders met lineaire verspreiding stoppen. Nederlanders kijken nu eenmaal meer online via streamingdiensten naar videocontent. En als de Brexit in de komende weken een geheel verkeerde wending neemt, stopt op 12 april ook nog eens de doorgifte van de Brits landelijke zenders van BBC – zoals BBC One, BBC Two en BBC Four – bij Nederlandse distributeurs.

     

    Abonnement

    Het mindere zenderaanbod zorgt echter niet voor een prijsverlaging van het tv-abonnement bij Nederlandse distributeurs zoals Ziggo, KPN, T-Mobile, Caiway en Delta. Sterker, de eerste distributeurs hebben juist een prijsverhoging van abonnementen aangekondigd. De verwachting is dat ook Ziggo en KPN – de twee grootste distributeurs van Nederland – in de komende weken een prijsverhoging van abonnementen bekend gaan maken. Beide distributeurs passen jaarlijks in juli de prijs van geleverde diensten zoals tv en internet aan.

     

    Inkoopprijs

    De reden dat bij een verschralend zenderaanbod de prijs van abonnementen toch hoger wordt, komt hoofdzakelijk door de inkoopprijs van de overgebleven zenders. Grote mediabedrijven zoals NPO, RTL, Talpa TV, Discovery Benelux en FOX Sports berekenen een hogere prijs aan distributeurs voor de doorgifte van zenders. Dit zorgt niet alleen voor een hogere prijs van het tv-abonnement. Distributeurs beknibbelen ook meer op de inkoopprijs van kleinere nichezenders. Dit betekent dat bijvoorbeeld de Nederlandse muziekzenders 192TV en TV Oranje het water tot aan de lippen staat. De oprichters van deze zenders lieten Totaal TV eerder weten dat bij een volgende verlaging van de inkoopprijs die distributeurs voor deze zenders willen betalen mogelijk de stekker uit lineaire doorgifte wordt getrokken. Het gevolg is in dat geval een nog verdere inkrimping van het zenderaanbod.

     

    Online

    Ziggo en KPN voegen als vervanging van verdwenen zenders ook vaker online content bestaande uit films en series op het eigen video on demand-platform toe. Hierdoor lijkt het aanbod kleiner te worden maar wordt juist het online aanbod groter. De distributeurs spelen hiermee in op de ontwikkeling dat meer Nederlanders zelf willen bepalen op welk beeldscherm en op welk tijdstip zelf gekozen content bekeken wordt.

    tvtelevisietv-zenderszenderzenderaanbodabonnementprijsverlagingprijsverhogingonlinevideo on demandlineairtraditioneelinkoopprijsdistributiedistributievergoedingdoorgiftedoorgiftevergoedingZiggoVodafoneZiggoKPNT-Mobile192TVTV Oranjestreamingdienst

    Reacties