1. Nieuws

    Minimale groei aantal actieve glasvezelaansluitingen

    Er is in het derde kwartaal slechts een minimale groei van het aantal actieve glasvezelaansluitingen zichtbaar. Dat blijkt uit cijfers van glasvezelexploitant Reggefiber.
    Jarco Kriek
    25 oktober 2013
    comments 0
    Minimale groei aantal actieve glasvezelaansluitingen
    Foto: ANP

    Er is in het derde kwartaal slechts een minimale groei van het aantal actieve glasvezelaansluitingen zichtbaar. Dat blijkt uit cijfers van glasvezelexploitant Reggefiber.

    In de afgelopen drie maanden groeide het aantal huishoudens in Nederland dat op Reggefiber glasvezelnetwerken is aangesloten met 97.000 naar 1.609.000. Het aantal huishoudens dat actief via een serviceprovider tv-, internet- en telefoondiensten afneemt, is met slechts 28.000 naar 521.000 gestegen. Het is het laagste aantal nieuw geactiveerde glasvezelaansluitingen in een kwartaal in de afgelopen twee jaar. Al eerder concludeerde Totaal TV dat Nederland nog niet echt warm loopt voor glasvezel. Reggefiber stelt tegenover Telecompaper dat de vakantieperiode en mindere verkoopactiviteiten van het bedrijf in gebieden die al langere tijd over glasvezel beschikken mogelijke oorzaken voor de mindere groei zijn.

    Groei door KPN

    Ondanks kritiek – op met name de beeldkwaliteit van Interactieve tv – van glasvezelgebruikers die op internet te lezen is, blijft KPN de belangrijkste aanjager op glasvezelnetwerken van Reggefiber. Uit kwartaalcijfers van KPN blijkt dat men in het derde kwartaal 32.000 nieuwe Interactieve TV-abonnementen via glasvezel heeft aangesloten. Uit de groei van 28.000 actieve aansluitingen die Reggefiber over dezelfde periode rapporteert, blijkt dat bij serviceproviders die niet tot de KPN-familie behoren er dus 4.000 glasvezelklanten verdwenen zijn. Het gaat hierbij om bedrijven als Vodafone en Tele2.

    ReggefiberKPNglasvezelGlashart MediaInteractieve TVAlles-in-1triple playtvtelevisieinternettelefoon

    Reacties

  1. TV-TIP De mediawijsheidtest

    De mediawijsheidtest
    NPO 3 om 20:25 uur
    Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa voelen bekende en onbekende Nederlanders aan de tand over mediawijsheid. Wat daarmee bedoeld wordt, is de impact van onze online samenleving. Hoeveel uur brengen we door in die digitale wereld, wat delen we allemaal en welke gevolgen heeft dat?

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP 2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World

    2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World
    NPO 2 om 20:25 uur
    Sinds die aardbeiblonde meneer aan de macht is in Amerika vliegen termen als 'fake news' je om de oren. Geld voor degelijke journalistiek is er te weinig en de nieuwsstroom zwelt maar aan. Gelukkig zijn er burgerinitiatieven als Bellingcat, die nieuwe methodes ontwikkelen om dichterbij de waarheid te komen.