1. Nieuws

    Nederland kijkt massaal naar The Passion

    Het Nederlandse tv-publiek heeft massaal naar de derde editie van het EO/RKK tv-spektakel The Passion gekeken. Deze werd op 28 maart live in de binnenstad van Den Haag opgevoerd.
    Jarco Kriek
    29 maart 2013
    comments 0
    Nederland kijkt massaal naar The Passion
    Foto: ANP

    Het Nederlandse tv-publiek heeft massaal naar de derde editie van het EO/RKK tv-spektakel The Passion gekeken. Deze werd op 28 maart live in de binnenstad van Den Haag opgevoerd.

    EO en RKK hoopten vooraf op meer dan twee miljoen kijkers met daarbij ook het aantal kijkers die The Passion via uitgesteld kijken-dienst Uitzending Gemist, de zelfgemaakte tv-opname of de herhaling van het tv-programma op een later tijdstip zouden bekijken. Beide publieke omroepen kunnen deze verwachting echter tot drie miljoen gaan bijstellen. The Passion werd namelijk zonder deze later kijkmomenten al door maar liefst 2,3 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit rapportage van Stichting Kijkonderzoek.

    Ongekende hoogte

    Het paasverhaal rond het lijden en sterven van Jezus wordt hierdoor als tv-spektakel steeds populairder. Dit paasverhaal wordt door de EO en RKK – onder meer met bekende Nederlandse artiesten die populaire muzieknummers ten gehore brengen – laagdrempelig gebracht waardoor jong en oud op een ontspannen manier met het lijdensverhaal van Jezus kunnen kennismaken. De eerste editie in Gouda werd door bijna 1 miljoen Nederlanders bekeken. Een jaar later in Rotterdam steeg het aantal kijkers tot 1,7 miljoen. De EO en RKK ziet dit bij de derde editie tot 2,3 miljoen stijgen.

    Niet in HD

    Het is jammer dat de publieke omroep een zo goed bekeken tv-programma niet in volwaardige HD-kwaliteit heeft uitgezonden. De meerkosten voor het uitzenden van een grote live tv-registratie als The Passion zijn voor EO en RKK waarschijnlijk te hoog geweest. Na de tweede editie van The Passion in Rotterdam maakte de EO al duidelijk dat het hoge kosten om The Passion te maken – in 2012 was dat 1,3 miljoen euro – mogelijk een derde versie in de weg stond. Deze is er uiteindelijk met succes dus wel in Den Haag gekomen.

    The PassionEORKKDen Haagpublieke omroepNPOHDHDTVpaasverhaalPasenJezusSDNederland 1Nederland 1 HD

    Reacties

  1. TV-TIP De mediawijsheidtest

    De mediawijsheidtest
    NPO 3 om 20:25 uur
    Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa voelen bekende en onbekende Nederlanders aan de tand over mediawijsheid. Wat daarmee bedoeld wordt, is de impact van onze online samenleving. Hoeveel uur brengen we door in die digitale wereld, wat delen we allemaal en welke gevolgen heeft dat?

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP 2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World

    2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World
    NPO 2 om 20:25 uur
    Sinds die aardbeiblonde meneer aan de macht is in Amerika vliegen termen als 'fake news' je om de oren. Geld voor degelijke journalistiek is er te weinig en de nieuwsstroom zwelt maar aan. Gelukkig zijn er burgerinitiatieven als Bellingcat, die nieuwe methodes ontwikkelen om dichterbij de waarheid te komen.