Nederland telt 6,5 miljoen digitale tv-aansluitingen
Het aantal Nederlandse huishoudens dat digitaal naar tv kijkt, blijft nog steeds toenemen. Als is de groei minder hard dan voorheen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
4 juni 2013
comments 0

Het aantal Nederlandse
huishoudens dat digitaal naar tv kijkt, blijft nog steeds toenemen. Als is de groei minder hard dan voorheen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
Elk kwartaal brengt dit
onderzoeksbureau het rapport Dutch Television Market uit. In het eerste
kwartaal is het aantal digitale tv-aansluitingen met 1,7 procent tot 6,487
miljoen gestegen. Dat betekent dat 84 procent van de tv-aansluitingen voor
digitale tv gebruikt wordt. Telecompaper verwacht dat er aan het einde van 2013
6,75 miljoen aansluitingen zijn. Dat zou een groei van 7,5 procent op jaarbasis
betekenen.
Kabel blijft marktleider
Kabel blijft in Nederland het meest gebruikte uitzendplatform. Het heeft een marktaandeel van 56,6 procent. Het verloor echter wel marktaandeel aan IPTV via glasvezel en DSL-technieken. DSL komt na kabel als tweede uitzendplatform uit de bus. Satelliet en DVB-T – in Nederland door velen Digitenne genoemd – volgen. Beide moesten marktaandeel inleveren. Ziggo blijft de grootste tv-aanbieder van Nederland, maar de afstand met KPN wordt elk kwartaal minder. UPC en CanalDigitaal volgen als derde en vierde tv-aanbieder van Nederland.TelecompaperDutch TV MarketZiggoKPNUPCCanalDigitaalglasvezelkabelsatellietDVB-TDigitenneInteractieve TVTelfortXS4AllReggefiberGlashart Media