1. Nieuws

    Nederlander loopt niet warm voor glasvezel

    Glasvezelnetwerkexploitant Reggefiber heeft grote moeite om Nederlanders van de voordelen van glasvezel ten opzichte van kabel en DSL-technieken te kunnen overtuigen.
    Jarco Kriek
    24 september 2013
    comments 0
    Nederlander loopt niet warm voor glasvezel
    Foto: ANP

    Glasvezelnetwerkexploitant Reggefiber heeft grote moeite om Nederlanders van de voordelen van glasvezel ten opzichte van kabel en DSL-technieken te kunnen overtuigen.

    Reggefiber begint pas met de aanleg van glasvezel als in een stad of wijk van een grotere stad meer dan dertig procent van de huishoudens heeft aangegeven de glasvezelaansluiting actief te gaan gebruiken. Samen met serviceproviders die de diensten via glasvezel gaan aanbieden, probeert men via voorinschrijving aan het minimaal benodigd aantal huishoudens te komen. De ondergrens van dertig procent is voor Reggefiber belangrijk omdat hiermee investeringen in het glasvezelnetwerk op termijn terugverdiend kunnen worden.

    Tilburg en Katwijk probleemgevallen

    Het gebeurt steeds vaker dat in de inschrijvingsperiode de ondergrens van dertig procent niet wordt gehaald. Deze week moest Reggefiber aankondigen dat de inschrijvingstermijn in Katwijk, Noordwijk-Binnen en de Tilburgse wijk Reeshof tot medio november is verlengd. In al deze gebieden wisten Reggefiber en serviceproviders de afgelopen maanden minder dan dertig procent van de op aan te sluiten huishoudens voor glasvezel warm te krijgen. In Tilburg willen de serviceproviders Fype, Helden van Nu, KPN, OnsBrabantNet, Scarlet, Solcon, Tele2, Telfort, TriNed, Vodafone en XS4ALL glasvezeldiensten gaan aanbieden.

    Effect Ziggo campagne

    Vooral het tegenvallende animo voor glasvezel in Tilburg is een tegenvaller voor Reggefiber. Kabelbedrijf Ziggo – dat in Tilburg kabeldiensten levert – voerde een gerichte publiekscampagne na het bekend worden dat Reggefiber met de gemeente Tilburg overeenstemming over het verglazen van de hele stad had gesloten. Deze lijkt op het eerste gezicht effect te hebben. Ziggo stelt bij deze actie dat overstappen op glasvezel niet nodig is omdat via de kabel minimaal gelijkwaardige diensten worden aangeboden. Ook zit er in de kabeltechnologie - volgens het kabelbedrijf - nog voldoende rek voor verbetering en uitbreiding van diensten.

    ReggefiberglasvezelTilburg KatwijkNoordwijkKPNInteractieve TVXS4AllTelfortGlashart MediaVodafoneTele2ConceptsEdutelFieberFypeHelden van NUKickXLLijbrandtLijbrandt TelecomONOnsBrabantNetScarletSolconTweakXMS

    Reacties

  1. TV-TIP Volle zalen

    Volle zalen
    NPO 2 om 20:25 uur
    Majd Mardo (29) vluchtte met zijn ouders en zijn zus uit Syrië. Heel wat hobbels later speelt hij in het veelgeprezen Een klein leven. Marco bezoekt met Cornald Maas plekken uit zijn jeugd.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BOHEMIAN RHAPSODY

      Bohemian Rhapsody is een ode aan Queen, de muziek en hun uitzonderlijke zanger Freddie Mercury. De film volgt de snelle opkomst van de band aan de hand van hun iconische liedjes en revolutionaire geluid. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor dit muziekdrama weggeven, met daarin een t-shirt, een plectrum en een zonnebril en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Brard & Jekel: VetGelukkig?!

    Brard & Jekel: VetGelukkig?!
    NPO 3 om 20:25 uur
    Patty Brard en Diederik Jewel weten allebei wat het is om te strijden tegen overgewicht. Zij onderzoeken vanuit hun persoonlijke ervaring de wetenschappelijke en culturele kanten van overgewicht.