1. Nieuws

    Nederlander raakt gewend aan betaaltelevisie

    De tijd dat de Nederlander niet meer extra wil betalen om naar meer tv-zenders te kunnen kijken, lijkt achter ons te liggen. Men raakt gewend aan betaaltelevisie.
    Jarco Kriek
    9 augustus 2013
    comments 0
    Nederlander raakt gewend aan betaaltelevisie

    De tijd dat de Nederlander niet meer extra wil betalen om naar meer tv-zenders te kunnen kijken, lijkt achter ons te liggen. Men raakt gewend aan betaaltelevisie.

    De tijd dat betaal-initiatieven als Sport 7 en Tele 2 Voetbal mislukten, ligt achter ons. De Nederlander raakt steeds meer gewend aan betaaltelevisie. Daarom zien grote buitenlandse bedrijven veel potentie in de Nederlandse tv-markt. Het tv-bedrijf Fox International Channels van mediatycoon Rupert Murdoch betaalde onlangs een miljard euro voor twaalf jaar uitzendrechten van de eredivisie. Het kreeg ook een meerderheidsbelang in het bedrijf Eredivisie Media & Marketing. Naast de uitzendrechten van het eredivisie voetbal is dit bedrijf ook eigenaar van de betaalzender Eredivisie Live. Deze werd op 1 augustus tot de twee betaalzenders FOX Sports Eredivisie en FOX Sports International omgevormd.

    Acht euro per maand duurder

    Om de investering terug te verdienen, scherpte FOX Sports de prijzen voor live-voetbalwedstrijden aan. Om het Nederlands en buitenlands voetbal te kunnen kijken, dient de abonnee nu een combi-abonnement af te sluiten. Dit abonnement is acht euro per maand duurder dan de adviesprijs van Eredivisie Live vorig jaar. Op Eredivisie Live was via één abonnement zowel het Nederlandse en buitenlandse voetbal te volgen. Nieuw dit jaar zijn wel de live-verslagen van voetbalwedstrijden uit de Engelse Premier League en de Italiaanse Serie A. Het bekijken van een voetbalwedstrijd via pay per view wordt met €11,95 bijna twee keer zo duur als voorheen. Ondanks de prijsverhoging lijkt FOX Sports het abonnee-aantal op peil te houden.

    Video on demand

    Een ander bewijs dat de Nederlander gewend raakt aan betaaltelevisie is de groei van gebruik van video on demand. Een deel daarvan is via uitgesteld kijken-diensten als Uitzending Gemist gratis te bekijken. Maar ook hier wordt steeds vaker een betaalmuur opgebouwd. Was RTL Gemist voorheen bij de meeste aanbieders gratis, nu kan men alleen een beperkt aantal programma’s gratis bekijken. Voor de rest dient men per bekeken aflevering via de tv-aanbieder te betalen. Nieuw zijn ook de preview-uitzendingen. Voor een bedrag van enkele euro’s kan men een aflevering van goedbekeken programma’s als Goede tijden, slechte tijden een dag voor de lineaire uitzending op RTL 4 bekijken. Ook de komst van online videodiensten van Netflix en RTL Nederland – waarbij men via de all you can watch-formule voor een vast bedrag onbeperkt naar films en series kan kijken – zorgt voor een snellere acceptatie van betaaltelevisie.

    BetaaltelevisietvtelevisieNetflixRTLRTL XLRTL GemistUItzending GemistFOX Sportsvideo on demanduitgesteld kijkenpay per view

    Reacties

  1. TV-TIP Battleship

    Battleship
    Veronica om 20:30 uur
    Hooper (Taylor Kitsch) is een lapzwans, die kan laten zien wat hij waard is als de aarde op volle zee onder vuur wordt genomen door een stel buitenaardse griezels. Het klinkt en ziet er uit als het zoveelste deel van Transformers, maar Battleship is beter dan je zou verwachten van iets dat gebaseerd is op het spel Zeeslag.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN ADRIFT + BOEK

      Tami en Richard zeilen over de Stille Oceaan. De klus die ze hebben aangenomen, lijkt op een perfecte vakantie. Totdat het noodlot toeslaat en ze terechtkomen in een orkaan. Deze avonturenfilm draait vanaf 5 juli in de bioscoop: Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes weggeven, plus het boek waarop de film gebaseerd is.

    TV-TIP Opsporing verzocht

    Opsporing verzocht
    NPO 2 om 20:35 uur
    In een interview met LINDA. deed Anniko van Santen een boekje open over haar verleden. Haar vader was een agressieve, dominante man waar ze met haar moeder voor is gevlucht. Het verklaart voor ons wel waarom de presentatrice zo'n fantastische match is met Opsporing verzocht (tijdens het WK Voetbal op NPO 2).