Nederlander vindt slecht WiFi probleem van internetaanbieder

Nu steeds meer apparaten via WiFi met het thuisnetwerk
verbonden worden, is vaker geklaag hoorbaar over slecht bereik van draadloze
verbinding. Veel Nederlanders vinden een slechte WiFi-verbinding een probleem
van de internetaanbieder.
Slecht WiFi wordt hoofdzakelijk veroorzaakt omdat door de
vele draadloze toegangspunten die actief zijn geen vrij WiFi-kanaal gevonden
kan worden. Ondanks dat het zoeken en instellen van het juiste WiFi-kanaal de
verantwoording van de eindgebruiker is, wordt vaak de beschuldigende vinger
richting de internetaanbieder gewezen.
5GHz WiFi-verbinding
De meeste problemen ontstaan bij gebruik van de 2,4GHz
frequentieband. Wanneer wordt overgestapt naar de 5GHz frequentieband zijn de problemen plots minder. Nadeel van 5GHz is echter dat
diverse modems en apparaten hiervoor niet geschikt zijn. Ook is het bereik van
de 5GHz frequentieband in veel gevallen minder. Toch zien aanbieders in de
hogere uitzendfrequentie de oplossing van het slechte bereik van
WiFi-verbindingen.
Aanbieders bieden WiFi-hulp
Mede omdat een deel van de klanten de schuld van het slechte
WiFi-signaal – veelal onterecht – bij internetaanbieders legt, bieden deze
klanten de helpende hand. Zo volgde Ziggo deze maand het voorbeeld van XS4All
en Vodafone om naast een modem met ingebouwde WiFi die standaard in bruikleen
wordt geleverd ook andere apparaten aan te bieden om de WiFi-verbinding bij klanten thuis te
verbeteren. Het gaat hier onder meer om extra toegangspunten en WiFi-repeaters.
Deze kunnen tegen gereduceerd tarief gekocht worden.










