Nederlanders betalen meer aan FOX Sports en Ziggo Sport

De stijging van de omzet van premium betaalzenders wordt volgens marktonderzoeker Telecompaper veroorzaakt door nieuwe overeenkomsten die FOX Sports met aanbieders zoals KPN, Canal Digitaal, T-Mobile en Delta heeft gesloten. In deze nieuwe overeenkomsten betaalt de aanbieder voor iedere klant, ook al wordt geen FOX Sports-abonnement door de abonnee gekocht, aan de betaalzender. Ongemerkt wordt door de helft van de Nederlanders aan FOX Sports betaald. Alleen Ziggo heeft deze nieuwe overeenkomst nog niet ondertekend. Dat hoeft het kabelbedrijf voorlopig ook niet te doen omdat de huidige overeenkomst tot medio 2020 doorloopt. Tele2 besloot als enige aanbieder niet met de nieuwe voorwaarden akkoord te gaan en haalde FOX Sports uit het zenderaanbod.
Ziggo Sport
Maar Nederlanders betalen ook meer aan Ziggo Sport. Dit heeft vooral met de goede prestaties van Max Verstappen in de Formule 1 te maken. Nederlanders kochten hierdoor meer abonnementen van betaalzender Ziggo Sport Totaal. Ziggo-klanten krijgen sportkanaal Ziggo Sport zonder extra abonnementskosten in het basispakket van het kabelbedrijf geleverd. Indirect wordt hierdoor ook door Ziggo-klanten aan Ziggo Sport meebetaald. Ziggo Sport-eigenaar VodafoneZiggo heeft onlangs de uitzendrechtenovereenkomst voor Formule 1 met drie jaar verlengd.