Nederlands bedrijf brengt Sportzomer wereldwijd in huiskamer

Het Nederlandse bedrijf United brengt deze zomer belangrijke
sportevenementen wereldwijd in de huiskamer van kijkers. Het is namelijk verantwoordelijk
voor de registratie van onder meer het EK atletiek en EK voetbal.
Naast de Europese kampioenschappen atletiek en voetbal
brengt United ook de Tour de France en de Olympische Spelen in beeld.
Natuurlijk pakt het Nederlandse bedrijf tijdens het EK atletiek in eigen land
groot uit. Het is een zeer omvangrijk meercameraproject waarbij 77
camera’s, 8 regiewagens en tweehonderd crewleden van United betrokken zijn. De
beelden worden afgenomen door maar liefst 27 landen. Extra uitdaging is het
compacte wedstrijdprogramma: alle 44 disciplines worden in slechts 5 dagen
afgewerkt in plaats van de gebruikelijke 6. Een zo kort mogelijk programma voor
de sporters had namelijk de voorkeur vanwege de Olympische Spelen straks in Rio.
Omvangrijke uitdaging
Naast de volledige registratie van alle wedstrijdonderdelen, is United ook verantwoordelijk voor onder meer het Technisch Operationeel Centrum (TOC), het EVS-netwerk, de commentaarposities en de dedicated live mix zone. De voorbereiding op het gebied van projectmanagement, logistiek en planning startte zo’n driekwart jaar geleden om alle faciliteiten en mensen beschikbaar te krijgen in deze toch al bomvolle sportzomer. Dit kreeg het bedrijf voor elkaar dankzij de nauwe samenwerking met de technische productie van NOS en dankzij hun positie binnen de Euro Media Group en de samenwerking met zusterbedrijven als VideoHouse en EMP.