Nederlands tintje moet Viceland redden

Viceland is het lineaire kanaal van online mediabedrijf Vice. Het begon, na uitstel van vele maanden, in maart in Nederland. Ziggo ging als eerste Viceland aan klanten aanbieden. Na een korte exclusiviteitsperiode volgde Caiway in juli dit voorbeeld. Het aantal kijkers blijft echter achter. Relatief gezien slechts een handvol kijkers weet de weg naar de programma’s van de tv-zender te vinden. Om het aantal kijkers te verhogen, is uitbreiding van het huishoudenbereik nodig. KPN speelt hierbij een sleutelrol. Via een distributieovereenkomst met het telecombedrijf krijgt Viceland niet alleen toegang tot de huiskamers van klanten van KPN en de dochterbedrijven XS4All en Telfort. Ook serviceaanbieders die bij KPN Wholesale tv-diensten inkopen, kunnen vanaf dat moment Viceland aan klanten aanbieden.
Jongeren
Viceland zendt op jongeren gerichte programma’s uit over onder andere muziek, eten, seks en sport en mode. Het zijn op dit moment veelal buitenlandse producties hoofdzakelijk uit Amerika en Canada. Het aantal Nederlandse producties is op dit moment met rond de twintig uur laag. Om de zender voor Nederlandse aanbieders en kijkers aantrekkelijker te maken, heeft Viceland de ambitie om het aantal Nederlandse producties uit te gaan breiden. In enkele gevallen wordt hierbij samenwerking met Nederlandse marktpartijen zoals Telegraaf Media Groep (TMG) nagestreefd.