Nederlandse kabel door wetgeving open voor concurrentie
De Eerste Kamer heeft de nieuwe Telecomwet aangenomen. Naast netneutraliteit is het via wetgeving openbreken van kabelnetwerken het meest in het oog springend onderdeel van de Telecomwet.
Foto: ANP
De Eerste Kamer heeft de nieuwe Telecomwet aangenomen. Naast
netneutraliteit is het via wetgeving openbreken van Nederlandse kabelnetwerken
het meest in het oog springend onderdeel van de Telecomwet.
Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe Telecomwet in
Nederland van kracht wordt. Dat heeft te maken met de publicatie van de nieuwe
Telecomwet in officiële organen. Mogelijk dat de nieuwe Telecomwet binnen
enkele weken al van kracht wordt. Daarbij lijkt 1 juli de meest reële datum te
zijn.
Initiatief van Martijn van Dam
Initiatiefnemer voor het openbreken van de Nederlandse
kabelnetwerken is PvdA-er Martijn van Dam. Deze moest bij zijn wetswijzing-voorstel op een koord balanceren. Dit heeft
te maken met de juridische bezwaren die tegen het openbreken van kabelnetwerken
vanuit de Europese Unie te verwachten zijn. Dat was ook de reden waarom
voormalig regeringspartijen VVD en CDA de Tweede Kamer afraadden om dit
onderdeel in de nieuwe Telecomwet op te nemen. Later besloot minister Verhagen
de gehele Telecomwet – inclusief dit onderdeel – in zijn geheel in de Eerste
Kamer te verdedigen.
Niet alleen analoge kabel open
In de nieuwe Telecomwet is opvallend genoeg geregeld dat niet
alleen het analoge gedeelte van kabelnetwerken voor concurrentie door derden
wordt opengebroken. Een blije Martijn van Dam maakte via twitter bekend dat de
nieuwe Telecomwet concurrentie op de kabel voor het basispakket mogelijk maakt.
Wanneer een tv-aanbieder via analoge en digitale televisie doorgeeft, geldt de
concurrentie voor het analoge basispakket. Wanneer een kabelaar alleen digitale
televisie doorgeeft dan voor geïnteresseerde bedrijven dat men het digitale
basispakket mag wederverkopen. Dit is in Nederland bijvoorbeeld bij
Caiway het
geval. Het openbreken van zowel de analoge als digitale tv-kabel was het
streven van Martijn van Dam, maar die laat weten dat dit juridisch niet
haalbaar was.
Tele2 stapt in gat kabelmarkt
Kabelbedrijven moeten het analoge tv-pakket nu voor
geïnteresseerde bedrijven beschikbaar stellen voor wederverkoop. Daarbij mogen
zij voor het gebruik van het kabelnetwerk een marktconforme prijs
doorberekenen. De exacte hoogte hiervan is op dit moment nog niet bekend.
Daarnaast moeten geïnteresseerde bedrijven zelf met tv-zenders gaan
onderhandelen over distributiecontracten en daarbij behorende
distributievergoeding. Tele2-directeur Günther Vogelpoel liet direct na het
aannemen van de nieuwe Telecomwet weten dat Tele2 via de opengebroken
kabelnetwerken met het aanbieden van televisie begint.
ZiggoUPCCaiwayTele2kabelkabelnetwerkenopenbreken kabelTelecomwetEerste KamerTweede KamerMartijn van DamPvdAnetneutraliteitanaloogdigitaal