Netflix: delen van abonnement op consumentvriendelijke manier bestrijden
Het is een duidelijk andere koers die Netflix met het beleid rondom accountsharing inslaat. Zo vond CEO Reed Hastings het nooit erg als een abonnement van de streamingdienst met familie, vrienden of kennissen werd gedeeld. Maar binnen drie jaar tijd is de concurrentie toegenomen. Sterker, Netflix is verwikkeld in een ware streamingoorlog nu financieel veel krachtigere bedrijven als The Walt Disney Company, Apple en WarnerMedia op korte termijn met de eigen streamingdiensten Disney+, Apple TV+ en HBO Max concurrenten worden.
Streamingoorlog
De streamingoorlog zorgt niet alleen dat uitzendrechten van films en series absurde hoogten bereiken. Om onderscheidend van concurrenten te kunnen zijn, moet Netflix veel meer geld in eigen en dus exclusieve content in de vorm van Netflix Originals investeren. Zo moest het bedrijf voor de tweede keer dit jaar miljarden euro’s lenen om nieuwe films en series te laten maken. Geld dat natuurlijk op termijn wel terugverdiend moet worden.
Accountsharing
Dit zorgt ervoor dat Netflix het gedoogbeleid met betrekking tot accountsharing aan de kant lijkt te zetten. Dit moet volgens financieel directeur Spencer Neumann wel op een consumentvriendelijke manier gebeuren. Wat dit precies inhoudt, geeft de topman van Netflix niet aan. Lees hier meer over de manieren hoe Netflix accountsharing wil ontdekken.