Netflix focust zich op abonnement met reclame en schrapt basisabonnement

In Amerika, Canada en het Verenigd Koninkrijk schrapt Netflix namelijk het goedkoopste reclamevrije basisabonnement. Het nieuwe reclamevrije instapabonnement in deze landen wordt het duurdere standaardabonnement. Als vervanger voor het basisabonnement wordt in deze landen het abonnement inclusief reclame naar voren geschoven. Wie zonder reclame naar films, series en documentaires via Netflix wil kijken, moet dus maandelijks meer abonnementsgeld betalen. Het abonnement met reclame kost in Amerika 6,99 dollar.
Wijziging in aantocht
In Nederland biedt Netflix op dit moment het reclame-abonnement nog niet aan. Dit lijkt echter een kwestie van tijd. In tientallen landen is dit abonnement inmiddels wel verkrijgbaar. Het aantal afnemers loopt op dit moment richting de 30 miljoen. Dit is meer dan tien procent van het wereldwijde aantal abonnees. Het Verenigd Koninkrijk is in veel gevallen de voorloper met nieuwe diensten van Netflix in Europa. Hierdoor ontstaat het sterke vermoeden dat Netflix niet alleen het reclame-abonnement in Nederland gaat introduceren, maar ook dat het basisabonnement op termijn vervalt. In dat geval blijven het standaard- en premiumabonnement voor reclamevrij kijken over.