Netflix gaat onderuit

De groei van het aantal abonnees bij Netflix in het tweede kwartaal viel tegen. Wel passeerde de online streamingdienst de grens van 130 miljoen abonnees. Maar de groei van 5,2 miljoen abonnees voldeed niet aan de verwachting van investeerders. Deze straften Netflix op de Amerikaanse beurs dan ook hard. Het aandeel daalde direct na de bekendmaking van de kwartaalcijfers met maar liefst 14 procent.
Meer online
Netflix heeft vooral met concurrentie van andere online videodiensten te maken. In Amerika is de concurrentie al groot, maar wordt volgend jaar met de nieuwe OTT-dienst van Disney nog groter. Ook buiten Amerika is op lokale markten de concurrentie aan het toenemen. In Nederland zijn vooral Videoland en NLziet snelgroeiende concurrenten van Netflix. De concurrentiedruk zorgt ervoor dat Netflix meer in content moet investeren. Het Amerikaanse bedrijf heeft het budget content voor 2019 al van zes naar tien miljard euro opgeschroefd. Daarbij wordt de nadruk vooral op eigen series, en dus exclusieve content, gelegd. Hiermee kan Netflix zich onderscheiden van concurrenten.