1. Nieuws

    Netflix met lokale series grotere concurrent KPN en Ziggo

    Nederlandse tv-aanbieders gaan het moeilijker krijgen nu de Amerikaanse online streamingdienst Netflix in 2019 de eerste lokale serie voor de Nederlandse en Vlaamse markt gaat uitbrengen.
    Jarco Kriek
    4 januari 2018
    comments 0
    Netflix met lokale series grotere concurrent KPN en Ziggo
    Foto ANP

    In Nederland steekt vooral KPN geld in het maken van Nederlandse series. Het telecombedrijf biedt series als Brussel en Toon exclusief aan eigen klanten via het interactieve tv-platform KPN Presenteert aan. Het exclusieve content, dat naast series onder meer ook uit programma’s bestaat, zijn de zogenaamde cadeautjes die KPN aan klanten geeft om hen voor de loyaliteit te belonen. De succesformule werd enkele jaren geleden door scheidend KPN CEO Eelco Blok geïntroduceerd. Inmiddels heeft KPN laten weten dat men het maken van eigen series gaat verminderen, maar het telecombedrijf stopt hier niet mee.

     

    HBO bij Ziggo

    Ziggo, dat onderdeel van VodafoneZiggo is, heeft via Liberty Global-dochter Telenet inmiddels de eerste stap met het maken van eigen content voor de Nederlands en Belgische markt gezet. Meer eigen series zitten in de pijplijn. Maar het paradepaardje van Ziggo op het gebied van tv-series is het exclusieve meerjarige contract dat met het Amerikaanse HBO is gesloten. Hierdoor zijn alle series van HBO zoals Game of Thrones en The Sopranos in Nederland exclusief voor Ziggo-klanten beschikbaar. Deze dienen dan wel over de abonnementsvorm Ziggo Movies & Series XL of Ziggo Movies & Series L beschikken.

     

    Netflix komt eraan

    Maar Netflix is bij het aanbieden van films en series een geduchte concurrent van het exclusieve content bij KPN en Ziggo. Zeker nu Netflix zich meer op lokale Europese producties gaat richten. Na de Engelse dramaserie The Crown komt de Duitse serie Dark eraan. Ook een Spaanse lokale productie is inmiddels wereldwijd aan het aanbod van Netflix toegevoegd. In 2019 volgt de eerste Nederlands-Vlaamse tv-serie. Met investeringen in lokale producties wil Netflix het aantal abonnees verhogen. En met de verder opkomende wijziging van de manier van mediaconsumptie, waarbij minder traditioneel en juist meer online wordt gekeken, is de nieuwe strategie een groter wordende concurrent van de traditionele tv-aanbieders zoals KPN en Ziggo. Ook al doen vooral deze twee aanbieders veel inspanningen om het online bekijken van content overal in Nederland en op elk apparaat mogelijk te maken.

    NetflixKPNZiggoVodafoneZiggoOTTtraditioneellineaironlineinternetseriesexclusiefcontentAl-Zawra TVDigitale televisievideo-on-demandHBO

    Reacties

  1. TV-TIP Dagelijkse zomerkost

    Dagelijkse zomerkost
    Een om 19:40 uur
    Terwijl heel België aan de buis gekluisterd zat voor het WK Voetbal in Rusland, trok Jeroen Meus naar Spanje voor zijn culinaire programma. Vijf weken lang paella, chorizo en gehaktballetjes. We krijgen al goesting bij de gedachte. Ken je trouwens het Spaanse woord voor Vlaams? Niet? Flamenco!

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP De slimste mens

    De slimste mens
    NPO 2 om 20:25 uur
    Je hoeft niet in het hoogbegaafdenklasje te hebben gezeten om De Slimste Mens te winnen. Een flinke snuif algemene kennis met een dosis strategisch inzicht kan je zomaar in de finale doen belanden. In deze eerste aflevering van deze zomereditie gaan Cas Jansen, Lonneke Dort en Jan Blokhuijsen de strijd met elkaar aan.