Netflix op goede weg met beperking accountsharing en reclame-abonnement
Netflix zag in de periode van juli tot en met september het aantal abonnees wereldwijd met 8,76 miljoen stijgen. Dit is de grootste abonnee-aanwas sinds 2020. In een onderbouwing van de financiële cijfers geeft Netflix aan dat het wachtwoordenbeleid – het beperken van het kosteloos delen van een abonnement – een belangrijke factor is bij de abonneegroei. Netflix zag maar een beperkt aantal opzeggers als gevolg van het nieuwe beleid rondom accountsharing. Aan de andere kant verkoopt de streamingdienst meer gedeelde abonnementen, wat voor meer omzet zorgt.
Europa
Bijna vier miljoen van de nieuwe abonnees zijn afkomstig van Europese landen. Door de abonneewinst kwam het totale wereldwijde aantal abonnees eind september op 247,2 miljoen uit. Netflix verwacht in het hele jaar 2023 rond de 20 miljoen nieuwe abonnees te verwelkomen.
Reclame
Netflix laat ook weten dat de goedkopere abonnementsvorm met reclame populair is bij de abonnee. Het aantal verkochte abonnementen inclusief reclame groeide wereldwijd met 70 procent. In landen waar dit abonnement verkrijgbaar is, kiest 30 procent van de abonnees voor deze reclamevariant.