Netflix: tegenwind door komst Disney+ en Apple TV+
Als eerste begint op 1 november Apple vrijwel wereldwijd met online dienst Apple TV+. Met vooral eigen content in de vorm van films en series die met een abonnement onbeperkt bekeken kan worden, wil Apple van de streamingdienst een succes maken. Maar daarnaast kan met dezelfde app ook films gehuurd en gekocht worden. The Walt Disney Company volgt daarna vanaf 12 november met de wereldwijde gefaseerde uitrol van streamingdienst Disney+. Op dit moment wordt Disney+ in Nederland getest. Tot 12 november kunnen alle Nederlanders gratis met de streamingdienst kennismaken. Daarna kan een abonnement – kosten €6,99 per maand of €69,99 per jaar – gekocht worden om naar de content onder meer afkomstig van Disney, Marvel, Star Wars en National Geographic Channel te kijken.
Netflix
Dit alles gaat volgens Netflix op korte termijn voor ‘een bescheiden tegenwind’ zorgen. Het Amerikaanse bedrijf deed deze voorspelling tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Maar op langere termijn ziet Netflix voldoende kansen om nog verder door te groeien. Netflix zegt het niet, maar de toenemende concurrentie zet de uitgaven – en dus ook de winst – onder druk. Om de streamingdienst aantrekkelijk voor abonnees te houden, moet Netflix meer investeren in eigen en dus exclusieve content in de vorm van films en series. Maar ook het kopen van uitzendrechten van bijvoorbeeld aansprekende series die niet door Netflix zijn gemaakt, wordt in de komende jaren veel duurder. Tegen de hogere investeringen staat een terughoudend beleid met betrekking tot het verhogen van abonnementsprijzen. Wordt het abonnement te hoog geprijsd dan is de kans groter dat abonnees voor andere streamingdiensten als Disney+, Apple TV+, Amazon Prime Video en binnenkort ook HBO Max (WarnerMedia) kiezen.