Netflix wil abonnees langer binden: tot 50 procent korting
Het leveren van langere, goedkopere abonnementen is een proefballon die Netflix in India heeft opgelaten. Het huidige maandelijks opzegbare abonnement blijft bestaan. Maar er kan ook gekozen worden voor een abonnement met een langere loopduur. De keuze in de proef bestaat uit abonnementen van drie, zes en twaalf maanden. In een tijd van prijsverhogingen van tv- en streamingdiensten leidt de nieuwe strategie in de proef van Netflix in India tot een korting bij een langer lopend abonnement die in het meest gunstige geval kan oplopen tot 50 procent.
Netflix heeft concurrentie
Voorheen was het ondenkbaar dat Netflix korting op abonnementen zou geven. Maar de situatie op de mondiale streamingmarkt is veranderd. Netflix heeft serieuze concurrentie van Disney+ en Apple TV+ gekregen. En die concurrentie wordt in 2020 alleen maar heviger als nieuwe dienst als HBO Max (WarnerMedia) en Peacock (NBCUniversal) op de markt verschijnen. Het langer binden van abonnees is hierdoor voor Netflix belangrijk geworden. Netflix benadrukt overigens dat het op dit moment alleen nog gaat om een kleinschalige test in India. Het is onduidelijk of de uitgebreidere abonnementsstructuur ook in andere landen – en dus ook Nederland - wordt ingevoerd.