Netflix wil het delen van abonnementen aan banden leggen met goedkoper abonnement

Netflix groeide de afgelopen jaren uit tot de grootste streamingdienst ter wereld. Het Amerikaanse bedrijf leidt nog steeds op de internationale streamingmarkt, maar concurrenten als Disney+, HBO Max en Amazon zagen aan de poten van Netflix. Vooral Disney+ en HBO Max snoepen met een goed aanbod en een lagere maandprijs veel abonnees weg. Dit heeft mede te maken met content. Netflix verliest belangrijke films en series waarvan de rechten eigendom zijn van Disney en WarnerMedia. Deze bedrijven bieden de titels nu exclusief op hun eigen streamingdiensten aan
Accountsharing
De huidige situatie is voor Netflix reden om het beleid te wijzigen. Tot op heden wordt er niet actief opgetreden als een abonnee het abonnement deelt met familie, vrienden en/of kennissen op een ander adres, maar dit beleid wordt later dit jaar gewijzigd. Dit blijkt uit interne communicatie van Netflix die in handen is gekomen van diverse Amerikaanse media. Hoe Netflix het delen van het abonnement wil voorkomen, wordt in dit document niet gemeld. Netflix heeft diverse mogelijkheden om accountsharing moeilijker te maken. Zo kan – net als bij Viaplay" target="_blank">Viaplay – een limiet worden gesteld aan het aantal bij het abonnement gebruikte apparaten. Ook kunnen er restricties worden ingevoerd op basis van het IP-adres. Verder zijn nog enkele extra hordes mogelijk om het delen van het abonnement minder aantrekkelijk te maken.
Abonnement
Als alternatief voor liefhebbers van films en series die nu via een gedeeld account kijken, onderzoekt Netflix de mogelijkheid van een goedkopere abonnementsvorm. Bij dit mogelijke nieuwe abonnement worden dan wel op de een of andere manier advertenties getoond. De prijs van dit abonnement zou dan vermoedelijk dichter bij de huidige abonnementsprijzen van concurrenten Disney+ en HBO Max komen te liggen.