Netflix ziet omzet stijgen na actie tegen accountsharing
Uit de eerste onderzoeken die in Amerika zijn gedaan, bleek het aantal nieuwe aanmeldingen minimaal te zijn verdubbeld. Daarbij lag de piek zelfs hoger dan tijdens de coronaperiode, toen mensen werd geadviseerd thuis te werken. Gemiddeld kreeg Netflix meer dan 70.000 aanmeldingen van nieuwe abonnementen per dag, met pieken die boven de 100.000 lagen.
Opzeggingen
Netflix kreeg mede vanwege de accountsharingmaatregelen ook te maken met opzeggingen. Het aantal opzeggingen was echter veel lager dan de nieuwe aanmeldingen. Onder de streep heeft Netflix dan ook te maken met een toename van het aantal abonnees en dus een hogere omzet. Dit was de reden dat Netflix ervoor koos om het delen van abonnementen aan banden te leggen.
Wat is accountsharing?
Bij accountsharing wordt een legaal abonnement door de abonnee gedeeld met familie, vrienden en/of kennissen buiten de eigen woning. Het abonnement wordt dus door meer personen gebruikt dan eigenlijk is toegestaan. Streamingdiensten als Netflix, Disney+, Videoland en HBO Max lopen hierdoor inkomsten mis. Er zijn ook diensten, zoals Viaplay, die juist wijzen op de mogelijkheid om het abonnement en de kosten te delen.