Niet alle distributeurs blij met FOX Sports-deal Ziggo
Ziggo-klanten kunnen de komende jaren naar de kanalen van betaalzender FOX Sports blijven kijken. Hiervoor betaalt Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo een vast bedrag per abonnee per maand. Een dergelijk verdienmodel hanteert FOX Sports-eigenaar Eredivisie Media & Marketing (EMM) al meer dan vier jaar bij alle overige distributeurs – waaronder KPN, Canal Digitaal en T-Mobile – die FOX Sports aan klanten aanbieden. Naar het lijkt zijn VodafoneZiggo en EMM wel een lagere afdracht per abonnee overeengekomen. Als dit daadwerkelijk het geval is dan is dit ook gunstig voor alle overige aanbieders. Vanwege een opgestelde informele zienswijze met non-discriminatie clausule in 2012 opgesteld door toezichthouder NMa (het huidige ACM) dient EMM de FOX Sports-kanalen aan alle distributeurs onder gelijke voorwaarden aan te bieden.
Niet iedereen blij
Maar de brede lach op de gezichten bij distributeurs is niet overal te vinden. Natuurlijk heerst blijdschap over een mogelijke daling van inkoopprijs. Maar bij sommige aanbieder was er toch de hoop dat VodafoneZiggo het betalen van een vaste afdracht per abonnee niet zou accepteren. 'Dit soort verdienmodellen zien wij niet graag in contracten' en 'ik had nooit gedacht dat er onder deze condities er een akkoord zou komen voor Ziggo'. Het zijn zomaar twee reacties van marktpartijen die in 2016 het contract met nieuwe verdienmodel hebben getekend. Bij distributeurs wordt wel gedacht dat Disney-onderdeel FOX – dat als meerderheidsaandeelhouder van EMM de onderhandelingen heeft gevoerd – hen eerlijk gaat inlichten als VodafoneZiggo een lagere afdracht per abonnee voor FOX Sports betaalt. De haast van het inlichten wordt overigens niet gezien. Er kan later altijd een eventuele herberekening van inkoopprijs met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus plaatsvinden.