Meer betalen: voor internet, maar ook voor streaming

Bij aanbieders van internet en traditionele tv-diensten stijgen de abonnementsprijzen. T-Mobile, Delta en Kabelnoord verhoogden op 1 januari de tarieven tot wel negen procent. Caiway volgt op 1 maart en de twee grootste aanbieders Ziggo en KPN passen hun tarieven naar verwachting in juli aan. Maar ook het kijken van films, series en programma’s via de streamingdiensten wordt duurder. Nu Nederland meer verknocht is aan deze nieuwe vorm van kijken voeren belangrijke streamingdiensten een opvallend beleid. Of reclames slikken, of meer betalen voor het reclamevrij kijken van content.
Prijsverhoging
Het leek een sympathiek idee. Kijkers die minder te besteden hebben een abonnementsvorm aanbieden met reclames om de prijs van het abonnement te drukken. In de praktijk pakt dit heel anders uit. In Nederland hebben internationale streamingdiensten nog geen abonnement met reclame, maar als we naar landen kijken waar dit al wel het geval is dan valt op dat het eigenlijk een ordinaire prijsverhoging is. Het abonnement met reclame gaat namelijk bijna net zoveel kosten als het goedkoopste abonnement zonder reclame voorheen kostte. Wie zonder reclame wil kijken moet daarvoor enkele euro's per maand meer gaan betalen. Dit is onder meer het geval bij Netflix en Disney+. Dat deze reclame-abonnementen nog niet in Nederland beschikbaar zijn, betekent niet dat ons land buiten schot blijft. Het is slechts een kwestie van tijd voordat het gebeurt.
Verlies
De reden is eigenlijk simpel. De meeste streamingdiensten zijn op dit moment verliesgevend. Het doel van de eigenaren is om de diensten winstgevend te maken. Dat kan eigenlijk alleen door de prijzen te verhogen of extra geld te verdienen met reclame die rondom of tijdens de content getoond wordt. Een reclame-abonnement is overigens niet nieuw in Nederland. RTL Nederland biedt voor Videoland al enige tijd een dergelijk abonnement aan dat ongeveer de helft goedkoper is dat het reclamevrije abonnement.
Accountsharing
Een andere manier om meer geld te verdienen, is het tegengaan van accountsharing. Hierbij wordt het abonnement met meerdere personen buiten het eigen gezin gedeeld. Vooral Netflix is op dit moment in het buitenland aan experimenteren met een nieuwe techniek die accountsharing moeten opsporen. Als dit eenmaal is vastgesteld, krijgt de abonnee de keuze: of stoppen met het delen van het abonnement of extra betalen. De extra kosten zijn in landen waar met deze methode wordt geëxperimenteerd rond de drie euro per maand.
HBO Max
Wat betreft HBO Max is nog enige onduidelijkheid op dit moment. HBO Max en discovery+ worden waarschijnlijk nog dit jaar in een nieuwe streamingdienst samengebracht. Dit kan zorgen voor een prijs die hoger is dan beide diensten bij elkaar op dit moment kosten. Duidelijk is al dat er vooral bezuinigd wordt op dure HBO-content. Enkele aangekondigde series zijn van de lijst geschrapt. Onduidelijk is ook wat er gaat gebeuren met de ‘levenslange’ korting van 50 procent die de vroege instappers van het HBO Max abonnement momenteel genieten.