Nieuw OSX besturingssysteem Apple Mac

Computerfabrikant Apple heeft vandaag
veel mensen verrast door een nieuwe versie van het OSX-besturingssysteem voor
Apple Mac-computers aan te kondigen. Deze heeft de naam Mountain Lion
meegekregen en wordt komende zomer gelanceerd.
De aankondiging is opvallend omdat
slechts zeven maanden geleden Apple het huidige besturingssysteem OSX 10.7 Lion
op de markt bracht. De komst van OSX 10.8 Mountain Lion kan dan ook het beste
gezien worden om de concurrentie met Microsoft aan te gaan. Deze brengt
namelijk in de herfst het nieuwe besturingssysteem Windows 8 op de markt.
Uit een evaluatieversie van Mountain
Lion blijkt dat Apple het besturingssysteem van haar Mac-computers dichter naar
het IOS-besturingssysteem van haar mobiele apparaten iPhone en iPad wil
brengen. Zo kunnen diverse iPad-apps ook op het nieuwe Mountain Lion gebruikt
worden. Ook brengt Apple standaard functies uit het mobiele IOS-besturingssysteem
naar het desktop- en laptop OSX-platform. Hierbij kan gedacht worden aan de
onderdelen Message, Notes, Reminders, Twitter en Notification Center.
De komst van Mountain Lion werd
vandaag door Apple-topman Tim Cook bekendgemaakt. Het nieuwe besturingssysteem
is voor de huidige bezitters van Mac of Macbook vanaf deze zomer als betaalde
download in de Mac App Store verkrijgbaar.





