Nieuw platform en nieuwe manier meten kijkcijfers

Vanaf 2019 hanteert Stichting Kijk Onderzoek (SKO) een nieuwe berekening van de marktaandelen, gepubliceerd als 'TV Zendertotaal'. TV Zendertotaal gaat het huidige platform 'TV Kijktotaal' vervangen. Dit betekent dat voortaan de marktaandelen worden samengesteld aan de hand van de kijktijd naar lineaire tv-zenders. De data van TV Zendertotaal betreffen dan de kijktijd naar alle zenders in de meting, zonder overig schermgebruik afkomstig van apparaten zoals de harddiskrecorder, dvd-speler en videorecorder. Die worden nu nog wel meegeteld.
SKO wil lineaire markt beter in beeld
SKO zet de stap om een beter beeld te geven van de huidige Nederlandse televisiemarkt. De apparaten die nu nog onderdeel zijn van de marktaandelen worden namelijk steeds vaker gebruikt voor andere diensten dan televisiekijken. De huidige definitie van het 'Kijktotaal' op kijkonderzoek.nl vormt daarmee volgens SKO geen goede basis meer voor het berekenen van de aandelen binnen de televisiemarkt. Met de televisiemarkt wordt de lineaire tv-markt bedoeld, oftewel de klassieke manier van tv-kijken naar zenders als NPO 1, RTL 4 en SBS 6.