1. Nieuws

    Nieuwe consumentenregels voor tv-aanbieders

    Nieuwe consumentenregels die op 13 juni zijn ingevoerd, geven de consument meer rechten bij het afsluiten van een nieuw tv- of Alles-in-1-abonnement.
    Jarco Kriek
    16 juni 2014
    comments 2
    Nieuwe consumentenregels voor tv-aanbieders

    Nieuwe consumentenregels die op 13 juni zijn ingevoerd, geven de consument meer rechten bij het afsluiten van een nieuw tv- of Alles-in-1-abonnement.

    De nieuwe consumentenregels geven de consument extra rechten bij aankoop van goederen en diensten in een winkel, op straat, aan de deur, via telefoon en internet. De nieuwe regels gelden niet voor oude overeenkomsten en zijn alleen van toepassing als deze op of na 13 juni gesloten zijn. De nieuwe consumentenregels gelden niet alleen in Nederland, maar zijn Europees ingevoerd. In België moesten dienstaanbieders – waaronder tv-aanbieders – al langere tijd aan de nu in Nederland ingevoerde consumentenregels voldoen.

    Twee weken bedenktijd

    Bij het aangaan van nieuwe abonnementen geldt nu een bedenktermijn van veertien dagen. In veel gevallen was er voorheen een bedenktermijn tussen de nul en acht dagen. Bij het afsluiten van een abonnement aan de deur wordt de bedenktijd van acht naar veertien dagen verlengd. Deze vorm van abonnementverkoop komt veel in gebieden voor waar Reggefiber nieuwe glasvezelnetwerken wil aansluiten. Bij het afsluiten van een nieuwe tv- of Alles-in-1-abonnement via telefoon of internet wordt de bedenktijd van zeven naar veertien dagen verdubbeld.

    Eén euro gesprekskosten

    Wat eveneens nieuw is, is de maximale gesprekskosten die een bestaande klant bij een telefonisch hulpverzoek moet betalen. Als men de klantenservice van een bedrijf belt, mag dit vanaf nu voor bestaande klanten maximaal één euro per gesprek plus het normale beltarief kosten. Daarmee gaat een grote wens van Nederlanders in vervulling. In sommige gevallen moest men bij telefonische hulp van dienstverleners tientallen eurocenten per minuut via deze 0900-nummers betalen.

    ACMAutoriteit Consument & MarkttvtelevisieaanbiederconsumentenregelsabonnementklantenserviceZiggoKPNDigitenneInteractieve TVUPCCanalDigitaalCaiwayReggefiberglasvezelGlashart MediasatellietkabelIPTV

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Ockels erfenis

    Ockels erfenis
    NPO 2 om 19:25 uur
    De meeste documentaires over iconische figuren zijn alleen maar positief, met zo nu en dan een kleine kanttekening. Deze docu toont dat Wubbo Ockels helemaal niet zo een leuke man was. De Nederlandse astronaut raakte zo geobsedeerd met het redden van de aarde dat hij zijn familie verwaarloosde en collega's tegen zich in het harnas joeg.

    TV-TIP Indiana Jones and the Temple of Doom

    Indiana Jones and the Temple of Doom
    om 08:32 uur
    Na een incident in een nachtclub in Shanghai slaat Indiana Jones op de vlucht met zijn hulpje Short Round en zangeres Willie Scott. Het trio belandt in een klein dorpje waar een magische steen is gestolen en kinderen zijn ontvoerd om te werken in de mijn. Jones besluit de dorpelingen te helpen.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)