1. Nieuws

    Nieuwe kans voor NLziet: Meer reclame op lineaire tv-zenders

    Maak je borst als lineaire kijker maar nat. Rond en tijdens de bestbekeken lineaire programma’s gaan tv-zenders meer reclame uitzenden.
    Jarco Kriek
    27 januari 2020
    comments 6
    Chateau Meiland reclamevrij op NLziet
    Foto Brunopress

    De nieuwe Mediawet – die later dit jaar wordt verwacht – implementeert de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten. Een onderdeel hiervan is versoepeling van het reclamebeleid bij lineaire tv-zenders. Op dit moment mogen tv-zenders in Nederland maximaal twintig procent – dus twaalf minuten – reclame per uur uitzenden. Ook in de toekomst blijft het percentage reclamezendtijd per uur gelijk. Alleen wordt dit percentage voortaan niet meer per uur gemeten maar over twee dagdelen, namelijk 06.00 – 18.00 en 18.00 – 24.00 uur.

     

    Meer prime time reclame

    In praktijk betekent dit voor de tv-kijker dat op prime time bij de best bekeken programma’s langere reclameblokken te verwachten zijn. De reclamezendtijd tijdens minder bekeken uren in de avondprogrammering kan door de zender opgespaard worden om extra ingezet te worden rond en tijdens beter bekeken programma’s. Hierdoor kan het aantal reclameminuten per uitzenduur tot mogelijk twintig minuten of hoger bij beter bekeken programma’s als Wie is de mol?, Heel Holland bakt, The Voice of Holland en Chateau Meiland oplopen. De nieuwe Mediawet wordt naar verwachting in september in Nederland ingevoerd. In aanloop naar de wijziging in de Mediawet heeft Commissariaat voor de Media (CvdM) op dit moment het toezicht op naleving van reclameregels versoepeld. De toezichthouder komt niet in actie als tv-zenders op dit moment de reclamezendtijd tot 13 minuten per uur uitbreiden.

     

    NLziet

    De nieuwe reclameregels bieden een kans voor online streamingdienst NLziet om meer voet aan de grond bij Nederlanders te krijgen. Met NLziet kunnen eerder door de zenders van NPO, RTL Nederland en Talpa Network lineair uitgezonden programma online zonder reclame teruggekeken worden. Daarnaast is het live kijken naar 34 tv-zenders mogelijk en kunnen afleveringen van bepaalde series en programma’s vóór lineaire uitzending – eveneens reclamevrij – bekeken worden. Een NLziet-abonnement kost €7,95 per maand.

    NLzietNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa NetworkreclamereclamevrijtraditioneellineaireonlineOTTCommissariaat voor de MediaCvdMtoezichthouderMediawet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Le Mans '66

      Win vijf keer een VIP-pakket van Le Mans 66

      Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in Le Mans ‘66, gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van dit actiedrama weggeven, met daarin een steelbook editie van Le Mans ’66, een poster én een Pathé Thuis kijkcode.

    TV-TIP 2Doc: De slag om het vrouwenhart

    2Doc: De slag om het vrouwenhart
    NPO 2 om 20:25 uur
    In 2016 ontdekte Helle de Jonge dat ze hartproblemen had, tot die tijd waren haar lichamelijke klachten steeds verkeerd geïnterpreteerd. Ze maakte daar deze documentaire over.

    TV-TIP Chateau Meiland

    Chateau Meiland
    SBS6 om 20:30 uur
    Op Chateau Marillaux is alles zo goed als klaar voor het nieuwe vakantieseizoen. Zelfs het bijgebouw lijkt op tijd af te komen. Nu de meubels nog. Gelukkig is shoppen de grootste hobby van de familie.

    Interview

    • LEGO MASTERS is vanaf 11 april te zien bij RTL 4

      Ruben Nicolai

      Lego Masters

      In LEGO MASTERS worden duo’s uitgedaagd met bijzondere LEGO opdrachten die ze binnen een bepaald aantal uur moeten volbrengen. De presentatie is in handen van Kürt Rogiers en Ruben Nicolai.
      Reacties0 reactie(s)