Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Nieuwe kans voor NLziet: Meer reclame op lineaire tv-zenders

    Maak je borst als lineaire kijker maar nat. Rond en tijdens de bestbekeken lineaire programma’s gaan tv-zenders meer reclame uitzenden.
    Jarco Kriek
    27 januari 2020
    comments 6
    Chateau Meiland reclamevrij op NLziet
    Foto Brunopress

    De nieuwe Mediawet – die later dit jaar wordt verwacht – implementeert de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten. Een onderdeel hiervan is versoepeling van het reclamebeleid bij lineaire tv-zenders. Op dit moment mogen tv-zenders in Nederland maximaal twintig procent – dus twaalf minuten – reclame per uur uitzenden. Ook in de toekomst blijft het percentage reclamezendtijd per uur gelijk. Alleen wordt dit percentage voortaan niet meer per uur gemeten maar over twee dagdelen, namelijk 06.00 – 18.00 en 18.00 – 24.00 uur.

     

    Meer prime time reclame

    In praktijk betekent dit voor de tv-kijker dat op prime time bij de best bekeken programma’s langere reclameblokken te verwachten zijn. De reclamezendtijd tijdens minder bekeken uren in de avondprogrammering kan door de zender opgespaard worden om extra ingezet te worden rond en tijdens beter bekeken programma’s. Hierdoor kan het aantal reclameminuten per uitzenduur tot mogelijk twintig minuten of hoger bij beter bekeken programma’s als Wie is de mol?, Heel Holland bakt, The Voice of Holland en Chateau Meiland oplopen. De nieuwe Mediawet wordt naar verwachting in september in Nederland ingevoerd. In aanloop naar de wijziging in de Mediawet heeft Commissariaat voor de Media (CvdM) op dit moment het toezicht op naleving van reclameregels versoepeld. De toezichthouder komt niet in actie als tv-zenders op dit moment de reclamezendtijd tot 13 minuten per uur uitbreiden.

     

    NLziet

    De nieuwe reclameregels bieden een kans voor online streamingdienst NLziet om meer voet aan de grond bij Nederlanders te krijgen. Met NLziet kunnen eerder door de zenders van NPO, RTL Nederland en Talpa Network lineair uitgezonden programma online zonder reclame teruggekeken worden. Daarnaast is het live kijken naar 34 tv-zenders mogelijk en kunnen afleveringen van bepaalde series en programma’s vóór lineaire uitzending – eveneens reclamevrij – bekeken worden. Een NLziet-abonnement kost €7,95 per maand.

    NLzietNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa NetworkreclamereclamevrijtraditioneellineaireonlineOTTCommissariaat voor de MediaCvdMtoezichthouderMediawet

    Reacties

  1. TV-TIP Waku Waku

    Waku Waku
    NPO 3 om 18:21 uur
    Jarenlang werd Waku Waku gepresenteerd door Rob Fruithof, de quizmaster die vorige maand op 71-jarige leeftijd overleed. De dieren- en natuurquiz keerde vorig jaar terug op tv, met dit keer Sosha Duysker aan het roer. In het tweede seizoen doen onder andere Bracha van ­Doesburgh, Roy Donders, Nicolette Kluijver en Steven Kazàn een poging om met hun flora- en faunakennis zoveel mogelijk aapjes bij elkaar te sprokkelen. De winnaar maakt kans op 1500 euro voor een goed doel.

    TV-TIP Ice Road Rescue

    Ice Road Rescue
    National Geographic om 19:35 uur
    Thord Paulsen heeft zich alvast warm ingepakt voor het zevende seizoen van Ice Road Rescue en dat is maar goed ook. Vanwege een koude winter vol zware stormen, regenbuien en dikke ladingen sneeuw krijgen de helden van de gladde weg het lastiger dan ooit. Thord en collega Bjørn hebben veel meegemaakt, maar in dit seizoen hebben ze de zwaarste klussen uit hun carrière. De mannen moeten daardoor nog meer op elkaar vertrouwen. In het noorden heeft Jo Roger het ook zwaar en heeft hij de hulp van Stig nodig, maar is deze beginneling klaar voor het echte werk?

    Interview

    • *

      Harm Edens

      Dit Was Het Nieuws

      Hij heeft de rol van voorleesmoeder in Dit Was Het Nieuws én is een van de breinen achter legendarische comedyseries als In de Vlaamsche Pot en Het Zonnetje in Huis. Ja, Harm Edens (62) weet wel wat van humor.
      Reacties0 reactie(s)