Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Nieuwe kans voor NLziet: Meer reclame op lineaire tv-zenders

    Maak je borst als lineaire kijker maar nat. Rond en tijdens de bestbekeken lineaire programma’s gaan tv-zenders meer reclame uitzenden.
    Jarco Kriek
    27 january 2020
    comments 6
    Chateau Meiland reclamevrij op NLziet
    Foto Brunopress

    De nieuwe Mediawet – die later dit jaar wordt verwacht – implementeert de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten. Een onderdeel hiervan is versoepeling van het reclamebeleid bij lineaire tv-zenders. Op dit moment mogen tv-zenders in Nederland maximaal twintig procent – dus twaalf minuten – reclame per uur uitzenden. Ook in de toekomst blijft het percentage reclamezendtijd per uur gelijk. Alleen wordt dit percentage voortaan niet meer per uur gemeten maar over twee dagdelen, namelijk 06.00 – 18.00 en 18.00 – 24.00 uur.

     

    Meer prime time reclame

    In praktijk betekent dit voor de tv-kijker dat op prime time bij de best bekeken programma’s langere reclameblokken te verwachten zijn. De reclamezendtijd tijdens minder bekeken uren in de avondprogrammering kan door de zender opgespaard worden om extra ingezet te worden rond en tijdens beter bekeken programma’s. Hierdoor kan het aantal reclameminuten per uitzenduur tot mogelijk twintig minuten of hoger bij beter bekeken programma’s als Wie is de mol?, Heel Holland bakt, The Voice of Holland en Chateau Meiland oplopen. De nieuwe Mediawet wordt naar verwachting in september in Nederland ingevoerd. In aanloop naar de wijziging in de Mediawet heeft Commissariaat voor de Media (CvdM) op dit moment het toezicht op naleving van reclameregels versoepeld. De toezichthouder komt niet in actie als tv-zenders op dit moment de reclamezendtijd tot 13 minuten per uur uitbreiden.

     

    NLziet

    De nieuwe reclameregels bieden een kans voor online streamingdienst NLziet om meer voet aan de grond bij Nederlanders te krijgen. Met NLziet kunnen eerder door de zenders van NPO, RTL Nederland en Talpa Network lineair uitgezonden programma online zonder reclame teruggekeken worden. Daarnaast is het live kijken naar 34 tv-zenders mogelijk en kunnen afleveringen van bepaalde series en programma’s vóór lineaire uitzending – eveneens reclamevrij – bekeken worden. Een NLziet-abonnement kost €7,95 per maand.

    NLzietNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa NetworkreclamereclamevrijtraditioneellineaireonlineOTTCommissariaat voor de MediaCvdMtoezichthouderMediawet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de dvd van Dune

      Timothée Chalamet speelt Paul Atreides, de erfgenaam van het Huis Atreides. Hij staat op het punt om met zijn familie de planeet Caladan te verlaten voor Arrakis, een woestijnplaneet die ook bekendstaat als Dune. Totaal TV mag de dvd van dit actie-avontuur vijf keer weggeven.

    TV-TIP Chica

    Chica
    NPO 3 om 18:01 uur
    In Chica komen jonge meiden zelf aan het woord en kunnen ze vrijuit praten over allerlei onderwerpen waar ze mee worstelen.

    TV-TIP I can see your voice

    I can see your voice
    RTL 4 om 19:59 uur
    Vanwege de rel rondom The Voice is die talentenjacht stopgezet en wordt het programma vervangen door I Can See Your Voice.

    Interview

    • *

      Malou Gorter

      De verschrikkelijke jaren tachtig

      VPRO-dramaserie De verschrikkelijke jaren tachtig is gebaseerd op de gelijknamige roman van Tim Kamps. Het verhaal gaat over een woongroep in de jaren tachtig. Het negenjarige meisje Piet neemt de kijker mee in haar pogingen zich staande te houden binnen de ongewone gezinssituatie.
      Reacties0 reactie(s)