Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Nieuwe kans voor NLziet: Meer reclame op lineaire tv-zenders

    Maak je borst als lineaire kijker maar nat. Rond en tijdens de bestbekeken lineaire programma’s gaan tv-zenders meer reclame uitzenden.
    Jarco Kriek
    27 januari 2020
    comments 6
    Chateau Meiland reclamevrij op NLziet
    Foto Brunopress

    De nieuwe Mediawet – die later dit jaar wordt verwacht – implementeert de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten. Een onderdeel hiervan is versoepeling van het reclamebeleid bij lineaire tv-zenders. Op dit moment mogen tv-zenders in Nederland maximaal twintig procent – dus twaalf minuten – reclame per uur uitzenden. Ook in de toekomst blijft het percentage reclamezendtijd per uur gelijk. Alleen wordt dit percentage voortaan niet meer per uur gemeten maar over twee dagdelen, namelijk 06.00 – 18.00 en 18.00 – 24.00 uur.

     

    Meer prime time reclame

    In praktijk betekent dit voor de tv-kijker dat op prime time bij de best bekeken programma’s langere reclameblokken te verwachten zijn. De reclamezendtijd tijdens minder bekeken uren in de avondprogrammering kan door de zender opgespaard worden om extra ingezet te worden rond en tijdens beter bekeken programma’s. Hierdoor kan het aantal reclameminuten per uitzenduur tot mogelijk twintig minuten of hoger bij beter bekeken programma’s als Wie is de mol?, Heel Holland bakt, The Voice of Holland en Chateau Meiland oplopen. De nieuwe Mediawet wordt naar verwachting in september in Nederland ingevoerd. In aanloop naar de wijziging in de Mediawet heeft Commissariaat voor de Media (CvdM) op dit moment het toezicht op naleving van reclameregels versoepeld. De toezichthouder komt niet in actie als tv-zenders op dit moment de reclamezendtijd tot 13 minuten per uur uitbreiden.

     

    NLziet

    De nieuwe reclameregels bieden een kans voor online streamingdienst NLziet om meer voet aan de grond bij Nederlanders te krijgen. Met NLziet kunnen eerder door de zenders van NPO, RTL Nederland en Talpa Network lineair uitgezonden programma online zonder reclame teruggekeken worden. Daarnaast is het live kijken naar 34 tv-zenders mogelijk en kunnen afleveringen van bepaalde series en programma’s vóór lineaire uitzending – eveneens reclamevrij – bekeken worden. Een NLziet-abonnement kost €7,95 per maand.

    NLzietNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa NetworkreclamereclamevrijtraditioneellineaireonlineOTTCommissariaat voor de MediaCvdMtoezichthouderMediawet

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc: Peter en Erik

    2Doc: Peter en Erik
    NPO 2 om 22:17 uur
    In 1967 stond een moeder haar pasgeboren tweeling af, en de jongens kwamen allebei in een ander gezin terecht. Het duurde zeventien jaar later voordat de twee elkaar ontmoetten, en er allebei ineens een broer bij kregen. Peter en Erik zoeken al tientallen jaren naar een antwoord op de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren. Was er sprake van een misverstand, of was er misschien zelfs opzet in het spel? Samen met journalist Myrthe Buitenhuis gaan ze op zoek naar de waarheid. Het tweede deel is vrijdag te zien.

    TV-TIP Addicted to Marriage

    Addicted to Marriage
    TLC om 22:30 uur
    Na een paar mislukte huwelijken krabben mensen zich misschien even achter de oren, maar dat geldt níét voor de bruiden in deze realityserie. De vier dames in Addicted to Marriage zijn opgeteld al 20 keer getrouwd, maar dat weerhoudt ze er niet van om hun vriend te pushen om wéér in ’t huwelijksbootje te stappen. De partners hebben hun bedenkingen, en sommigen wéten niet eens dat hun vriendin eerder al getrouwd is geweest.

    Interview