Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Nieuwe kans voor NLziet: Meer reclame op lineaire tv-zenders

    Maak je borst als lineaire kijker maar nat. Rond en tijdens de bestbekeken lineaire programma’s gaan tv-zenders meer reclame uitzenden.
    Jarco Kriek
    27 january 2020
    comments 6
    Chateau Meiland reclamevrij op NLziet
    Foto Brunopress

    De nieuwe Mediawet – die later dit jaar wordt verwacht – implementeert de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten. Een onderdeel hiervan is versoepeling van het reclamebeleid bij lineaire tv-zenders. Op dit moment mogen tv-zenders in Nederland maximaal twintig procent – dus twaalf minuten – reclame per uur uitzenden. Ook in de toekomst blijft het percentage reclamezendtijd per uur gelijk. Alleen wordt dit percentage voortaan niet meer per uur gemeten maar over twee dagdelen, namelijk 06.00 – 18.00 en 18.00 – 24.00 uur.

     

    Meer prime time reclame

    In praktijk betekent dit voor de tv-kijker dat op prime time bij de best bekeken programma’s langere reclameblokken te verwachten zijn. De reclamezendtijd tijdens minder bekeken uren in de avondprogrammering kan door de zender opgespaard worden om extra ingezet te worden rond en tijdens beter bekeken programma’s. Hierdoor kan het aantal reclameminuten per uitzenduur tot mogelijk twintig minuten of hoger bij beter bekeken programma’s als Wie is de mol?, Heel Holland bakt, The Voice of Holland en Chateau Meiland oplopen. De nieuwe Mediawet wordt naar verwachting in september in Nederland ingevoerd. In aanloop naar de wijziging in de Mediawet heeft Commissariaat voor de Media (CvdM) op dit moment het toezicht op naleving van reclameregels versoepeld. De toezichthouder komt niet in actie als tv-zenders op dit moment de reclamezendtijd tot 13 minuten per uur uitbreiden.

     

    NLziet

    De nieuwe reclameregels bieden een kans voor online streamingdienst NLziet om meer voet aan de grond bij Nederlanders te krijgen. Met NLziet kunnen eerder door de zenders van NPO, RTL Nederland en Talpa Network lineair uitgezonden programma online zonder reclame teruggekeken worden. Daarnaast is het live kijken naar 34 tv-zenders mogelijk en kunnen afleveringen van bepaalde series en programma’s vóór lineaire uitzending – eveneens reclamevrij – bekeken worden. Een NLziet-abonnement kost €7,95 per maand.

    NLzietNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa NetworkreclamereclamevrijtraditioneellineaireonlineOTTCommissariaat voor de MediaCvdMtoezichthouderMediawet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Westworld season three

      Win de dvd Westworld

      Hoe vergaat het de mensheid wanneer de zelfbewuste robots uit het futuristisch western-pretpark ontsnappen? Onder leiding van Dolores zoekt de groep in de straten van het toekomstige Los Angeles vergelding. Totaal TV mag dit derde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Vier handen op één buik

    Vier handen op één buik
    NPO 3 om 20:25 uur
    De 20-jarige Desteney is zwanger en wil een goede moeder zijn. Heleen van Royen helpt haar een handje.

    TV-TIP The Commuter

    The Commuter
    Veronica om 20:30 uur
    Verzekeringsagent Michael wordt in de trein benaderd door een mysterieuze vrouw om een passagier te vinden.

    Interview

    • Rudolph van Veen 24Kitchen kerst

      Rudolph van Veen

      24Kitchen Feestdagen met Rudolph

      Rudolph van Veen staat vanwege de feestdagen klaar in de 24Kitchen-keuken om ons met de lekkerste gerechten te helpen. Van kerstontbijt tot en met de oud & nieuw-borrel en alles daartussen.
      Reacties0 reactie(s)