1. Nieuws

    Nieuwe kans voor NLziet: Meer reclame op lineaire tv-zenders

    Maak je borst als lineaire kijker maar nat. Rond en tijdens de bestbekeken lineaire programma’s gaan tv-zenders meer reclame uitzenden.
    Jarco Kriek
    27 january 2020
    comments 6
    Chateau Meiland reclamevrij op NLziet
    Foto Brunopress

    De nieuwe Mediawet – die later dit jaar wordt verwacht – implementeert de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten. Een onderdeel hiervan is versoepeling van het reclamebeleid bij lineaire tv-zenders. Op dit moment mogen tv-zenders in Nederland maximaal twintig procent – dus twaalf minuten – reclame per uur uitzenden. Ook in de toekomst blijft het percentage reclamezendtijd per uur gelijk. Alleen wordt dit percentage voortaan niet meer per uur gemeten maar over twee dagdelen, namelijk 06.00 – 18.00 en 18.00 – 24.00 uur.

     

    Meer prime time reclame

    In praktijk betekent dit voor de tv-kijker dat op prime time bij de best bekeken programma’s langere reclameblokken te verwachten zijn. De reclamezendtijd tijdens minder bekeken uren in de avondprogrammering kan door de zender opgespaard worden om extra ingezet te worden rond en tijdens beter bekeken programma’s. Hierdoor kan het aantal reclameminuten per uitzenduur tot mogelijk twintig minuten of hoger bij beter bekeken programma’s als Wie is de mol?, Heel Holland bakt, The Voice of Holland en Chateau Meiland oplopen. De nieuwe Mediawet wordt naar verwachting in september in Nederland ingevoerd. In aanloop naar de wijziging in de Mediawet heeft Commissariaat voor de Media (CvdM) op dit moment het toezicht op naleving van reclameregels versoepeld. De toezichthouder komt niet in actie als tv-zenders op dit moment de reclamezendtijd tot 13 minuten per uur uitbreiden.

     

    NLziet

    De nieuwe reclameregels bieden een kans voor online streamingdienst NLziet om meer voet aan de grond bij Nederlanders te krijgen. Met NLziet kunnen eerder door de zenders van NPO, RTL Nederland en Talpa Network lineair uitgezonden programma online zonder reclame teruggekeken worden. Daarnaast is het live kijken naar 34 tv-zenders mogelijk en kunnen afleveringen van bepaalde series en programma’s vóór lineaire uitzending – eveneens reclamevrij – bekeken worden. Een NLziet-abonnement kost €7,95 per maand.

    NLzietNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa NetworkreclamereclamevrijtraditioneellineaireonlineOTTCommissariaat voor de MediaCvdMtoezichthouderMediawet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Pavarotti

      Win de dvd Pavarotti!

      Ron Howard (Inferno, A Beautiful Mind) heeft een muzikale documentaire over Pavarotti gemaakt. Deze ode aan één van de grootste artiesten allertijden maakt gebruik van beelden uit het familiearchief. Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Hostage

    Hostage
    RTL 7 om 20:29 uur
    Politie-onderhandelaar Jeff Talley doet na een mislukte interventie afstand van zijn functie en hij verhuist naar het kleine Bristo Camino, waar hij als politiechef aan de slag gaat. Maar op een dag wordt de anders zo rustige gemeente opgeschrikt door een gewelddadige homejacking: Drie tieners dringen binnen bij de steenrijke zakenman Walter Smith. De overval verloopt echter niet zoals gepland en de drie jonge misdadigers besluiten de man en zijn twee kinderen te gijzelen

    TV-TIP Steenrijk, straatarm

    Steenrijk, straatarm
    SBS6 om 20:30 uur
    Roxanne runt een succesvolle B&B en haar zus Dominique handelt in dressuurpaarden. Hun leven staat in schril contrast met dat van single moeder Renate.

    Interview

    • Traces Molly Windsor

      Molly Windsor

      Traces

      In deze misdaadserie gaat een forensische laboratoriumassistente (Molly Windsor) op zoek naar de moordenaar van haar moeder.
      Reacties0 reactie(s)