1. Nieuws

    Nieuwe reclamecampagne DAB+ moet digitalisering versnellen

    Met een nieuwe reclamecampagne wil Digital Radio+ luisteraars op de mogelijkheden van digitaal radiogenot wijzen.
    Jarco Kriek
    18 july 2015
    comments 30
    Nieuwe reclamecampagne DAB+ moet digitalisering versnellen

    Met een nieuwe reclamecampagne wil Digital Radio+ luisteraars op de mogelijkheden van digitaal radiogenot wijzen. Hierdoor moet de digitalisering van het Nederlandse radiolandschap worden versneld.


    De twee nieuwe reclamespotjes zijn vanaf maandag 20 juli op de tv-zenders van de NPO te zien. In de reclamespotjes acteren dj’s van landelijke publieke en commerciële omroepen. Opvallend is dat ook NPO Radio 6 een gezicht in de reclames krijgt. De zender is in de ether weliswaar alleen via DAB+ te beluisteren, maar stopt zo goed als zeker vanaf 1 januari 2016 vanwege bezuiniging bij de publieke omroep in zijn geheel met uitzenden. In de reclamespotjes blijft de slogan Let’s Get Digital te horen en wordt net als eerder de oude hitdreun van Physical van Olivia Newton John gebruikt. De stem van Leo van der Goot is als voice over te horen.

    Belangrijke maanden voor DAB+

    Er breken belangrijke maanden voor DAB+ in Nederland aan. Zo zijn vanaf september meer landelijke en publieke zenders digitaal in de ether te beluisteren. In grote delen van Nederland zijn regionale publieke omroepen al via DAB+ te beluisteren. Vanaf 1 september worden op de actieve regionale DAB+ frequenties de regionale commerciële zenders toegevoegd. Verder wordt de ontvangst van nu actieve regionale frequenties verbeterd. In de Randstad is technische Partner Broadcast Partners begonnen met het opbouwen van het regionale frequentiekavel 8A dat in de Randstad voor DAB+ gebruikt gaat worden. De verwachting is dat de eerste testuitzendingen op frequentie 8A binnenkort gaan beginnen.

    Verbetering ontvangst DAB+

    Daarnaast wordt door NPO en KPN gewerkt aan verbetering van de DAB+ ontvangst van de landelijke publieke zenders. Hierdoor moet nog dit jaar in het overgrote deel van Nederland ongestoorde buitenhuis ontvangst mogelijk zijn. Door het inzetten van extra steunzenders in meer uitzendmasten wordt gelijktijdig ook de binnenhuis ontvangst verbeterd. Betere ontvangst en een groter zenderaanbod moeten ertoe gaan leiden dat meer Nederlanders bij de aanschaf van nieuwe radiotoestellen kiezen voor een model waarbij naast FM ook DAB+ ontvangst mogelijk is. Dat moet er uiteindelijk toe leiden dat op langere termijn met FM-verspreiding van radiozenders wordt gestopt er alleen digitaal via DAB+ in de ether naar radio geluisterd kan worden.

    Mogelijk laatste grote reclamecampagne

    De kans is aanwezig dat de huidige nieuwe reclamecampagne voor DAB+ voorlopig de laatste is. Commerciële omroepen dreigen de hand op de knip te houden nu er onzekerheid over de uitzendlicenties is. De huidige FM-uitzendlicenties – waaraan ook de DAB+ uitzendlicentie gekoppeld is – lopen medio 2017 af. Er is een afspraak met het kabinet gemaakt dat de nieuwe uitzendlicenties voor de periode na 2017 worden verlengd als commerciële zenders zouden investeren in de brede uitrol van DAB+. Mede hierdoor zijn door radiozenders vele miljoenen euro’s in de verspreiding en promotie van DAB+ gestoken. Nu minister Henk Kamp van Economische Zaken de FM-uitzendlicenties voor de periode na 2017 toch wil gaan veilen, overwegen commerciële omroepen vanwege de onzekere toekomst een investeringsstop voor DAB+ in te stellen. Na de zomer wordt duidelijk of Kamp zijn plannen voor het veilen van FM-uitzendlicenties doorzet. Een meerderheid van de Tweede Kamer adviseert de minister in een motie dringend om van dit plan af te zien en de huidige FM-uitzendlicenties te verlengen.

    DAB+VRTpublieke omroepDABNorkringtestuitzendingBroadcast PartnersOmroep ZeelandOmroep BrabantRTV RijnmondPuur NLZeelandNoord-BrabantZuid-HollandAgentschap TelecomontvangstautointernetradioFMDABDAB PlusDigital Radio PlusWeek van de digitale radiodigitaalradioNPO Radio 1NPO Radio 1 ExtraNPO Radio 2NPO 3FMNPO 3FM AlternativeNPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6 Soul & JazzNPO Radio Top 2000NPO FunXRadio 538Sky RadioSky Radio ChristmasQ-musicQ-music Non-StopRadio 10Radio 10 Gold 60s & 70s hitsRadio Veronica100%NLSlam FMBNR NieuwsradioSublime FMSublime YouEfteling RadioJuizeClassic FMArrow Classic RockRadio Maria

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Win de dvd van Motherless Brooklyn

      Win de dvd van Motherless Brooklyn

      Lionel Essrog, een eenzame privédetective die met het Tourette-syndroom leeft, waagt zich aan de moord op zijn mentor en enige vriend. Gewapend met slechts een paar aanwijzingen en de motor van zijn obsessieve geest, ontrafelt Lionel nauwkeurig bewaakte geheimen die het lot van New York op het spel zetten. Totaal TV mag de dvd van deze dramathriller vijf keer weggeven.

    TV-TIP De eindexamen geschiedenis quiz

    De eindexamen geschiedenis quiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Jeroen Pauw kruipt achter zijn interviewtafel vandaan om eindexamenleerlingen én BN’ers te verblijden met een alternatief Eindexamen Geschiedenis.

    TV-TIP Bad Samaritan

    Bad Samaritan
    RTL 7 om 20:30 uur
    Sean runt samen met een vriend een parkeerbedrijfje en de twee stelen waardevolle spullen uit de huizen van hun rijke klanten. Als Cale zijn Maserati aan Sean afgeeft, besluit Sean een kijkje in diens woning te nemen. Daar treft hij een vastgeketende jonge vrouw aan. Sean is vastbesloten om haar te redden. Hiermee brengt hij niet alleen zichzelf, maar iedereen die hem lief is in gevaar.

    Interview

    • Elisabeth Moss The Handmaid's Tale

      Elisabeth Moss

      The Handmaid’s Tale

      De met vijf Emmy’s bekroonde dramaserie The Handmaid’s Tale is vanaf 8 juni voor het eerst ‘op tv’ bij FOX. Voorheen was de serie alleen on demand te zien. Een gesprek met hoofdrolspeelster Elisabeth Moss.
      Reacties0 reactie(s)