Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NLZIET wil machtspositie Ziggo en KPN doorbreken

    De abonnementsprijzen van pakketten met tv en internet bij Ziggo en KPN gaan in de komende weken omhoog. Reden voor online streamingdienst NLZIET om zich prominenter als alternatief op te werpen.
    Jarco Kriek
    15 mei 2019
    comments 5
    NLZIET wil machtspositie Ziggo en KPN doorbreken

    Ziggo en KPN hebben op de Nederlandse markt voor het leveren van tv-diensten een machtspositie. Beide bedrijven brengen gezamenlijk tv-zenders in rond 80 procent van de huishoudens op het beeldscherm. Nu prijzen van pakketten met tv en internet in de afgelopen drie jaar gemiddeld met 80 euro op jaarbasis zijn gestegen, gaan Nederlanders op zoek naar andere, goedkopere, manieren om media te consumenten. NLZIET wil hier op inspelen, stelt een woordvoerder van de online streamingdienst tegen Totaal TV.

     

    Geen Netflix

    "NLZIET wordt vaak vergeleken met Netflix en YouTube, maar we zijn een totaal andere dienst met onderscheidende content van voornamelijk Nederlandse bodem. Naast terug - en vooruit kijken, bieden we 21 live zenders, waardoor we ook een volwaardig en voordelig alternatief zijn voor traditionele tv-abonnementen van onder andere KPN en Ziggo", aldus de online streamingdienst.

     

    Machtspositie

    Ziggo en KPN leveren samen in bijna 85 procent van de Nederlandse huishoudens tv- en internetdiensten. Ziggo doet dit in meer dan de helft (ongeveer 54 procent) van de gevallen. NLZIET over dit marktgegeven. "De machtspositie van de Nederlandse distributeurs KPN en Ziggo is momenteel enorm. Ook op de televisiemarkt bezitten deze spelers op dit moment een marktaandeel van ruim 80 procent en kunnen tv-zenders niet zonder het bereik van één van deze twee distributeurs een gezond advertentiemodel uitoefenen. De sterke machtspositie van de distributeurs leidt tot een relatief beperkte inkomstenstroom uit distributie richting de Nederlandse omroepen."

     

    KPN vs FOX Benelux

    NLZIET doelt hiermee onder meer op het huidige conflict tussen KPN en FOX Benelux. KPN vindt de doorgiftevergoeding voor de zenders FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV op dit moment te hoog. Het telecombedrijf dreigt de zenders op 1 juni uit het zenderaanbod te schrappen. Als dit daadwerkelijk gebeurt dan valt meer dan 30 procent van het potentiële huishoudenbereik in Nederland weg. Dit heeft invloed op verkoop van reclamezendtijd en het tarief van een uitgezonden reclameseconde. De vraag is dan ook reëel of de zenders van FOX Benelux op langere termijn lineair ‘in de lucht blijven’ als KPN daadwerkelijk de doorgifte staakt. Enkele jaren geleden besloot NBCUniversal de stekker uit 13th Street en SyFy te trekken nadat geen overeenstemming met Ziggo bereikt werd over blijvende doorgifte van deze zenders.

     

    Internet

    NLZIET over de toekomst van tv in Nederland: "Het internet en de bijhorende netneutraliteit maakt het nu juist mogelijk voor de omroepen om gezamenlijk de consument rechtstreeks te gaan bedienen en daarmee een nieuwe inkomstenbron te realiseren die, met enige omvang, veel meer oplevert (geld en onafhankelijkheid) dan het huidige distributiemodel. Tevens biedt dit directe model toegang tot gegevens over kijkgedrag, die de distributeurs om commerciële redenen op dit moment niet delen met de omroepen. Dit is voor de omroepen weer van groot belang om hun advertentiemodel te kunnen innoveren en te kunnen wedijveren met de fijnmazige en gepersonaliseerde advertentiemogelijkheden van Facebook en Google."

    NLZIETonlineOTTinternetstreamenstreamingdienststreamingKPNZiggoVodafoneZiggotvtelevisieabonnementprijsverhogingduopolieFOXFOX BeneluxNetlixYouTube

    Reacties