1. Nieuws

    NOS bereikt 97 procent van Nederlanders

    De Nederlander heeft via de NOS uitgebreid het WK voetbal in Brazilië gevolgd. De publieke omroep zond in meer dan vier weken ruim 116 uur live voetbal uit.
    Jarco Kriek
    14 juli 2014
    comments 10
    NOS bereikt 97 procent van Nederlanders
    Foto: ANP

    De Nederlander heeft via de NOS uitgebreid het WK voetbal in Brazilië gevolgd. De publieke omroep zond in meer dan vier weken ruim 116 uur live voetbal uit. Daarnaast waren er nog veel WK-gerelateerde programma’s.

    De afgelopen 32 dagen werden naast live voetbalwedstrijden op alle dagen ook de tv-programma’s WK Journaal en Studio Brasil op Nederland 1 uitgezonden. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat bijna vijftien miljoen Nederlanders – 97 procent van de bevolking - het WK via tv heeft gevolgd. Ook de bericht- en verslaggeving digitale media – onder meer via de speciale WK-site en apps – werd door een miljoenenpubliek bekeken.

    Tevreden over WK

    Jan de Jong – directeur van de NOS – is een tevreden man: "Het Nederlands elftal heeft fantastisch gepresteerd en dat heeft ons enorm geholpen. Zo eerlijk moet je zijn. Tegelijkertijd ben ik heel trots op de afdelingen sport en nieuws. De programma’s op radio en televisie waren vernieuwend, fris, creatief en gewoon heel goed. En op de digitale media hebben de apps en de site het ongelooflijk goed gedaan. Onze aanpak smaakt het publiek heel goed. Zoals dat gelukkig eerder met Sotsji ook het geval was. Letterlijk heel Nederland kijkt en luistert naar de NOS. We lijken op de goede weg."

    32 uur per persoon

    De vijftien miljoen bereikte tv-kijkers keken gedurende het WK voetbal gemiddeld maar liefst 32 uur per persoon. Dat komt overeen met negentien gehele voetbalwedstrijden. Zoals verwacht keken mannen meer naar het voetbalevenement. Nederlandse mannen keken gemiddeld naar 23 wedstrijden. Bij vrouwen bleef de kijkteller op zestien steken. Er waren 2,9 miljoen Nederlanders die meer dan de helft van de 64 voetbalwedstrijden bekeken.

    Digitale media

    Dat digitale media een steeds belangrijker onderdeel van de activiteiten van de NOS is, blijkt uit het nieuwe internetrecord van de speciale WK-site van de NOS. Het aantal unieke bezoekers is de grens van tien miljoen ruim overschreden. Met 10,8 miljoen unieke bezoekers is het oude record tijdens de Olympische Winterspelen van Sotsji eerder dit jaar met 4,7 miljoen meer bezoekers verpletterd.

    NOSFranks SnoeksJeroen GrueterNederland - ArgentiniëNedArgArgentininiëWKvoetbalBraziliëNederlandNederlands elftalOranjeLouis van GaalSpanjeSalvadorVI OranjeNOSpublieke omroepStudio BrasilNedChiChili

    Reacties

  1. TV-TIP Hier zijn de Van Rossems

    Hier zijn de Van Rossems
    NPO 2 om 20:25 uur
    Het is onduidelijk of broers en zus Van Rossem ten tijde van de foto op de heenweg naar of de terugweg van Almere waren. Er is een hoop af te lezen van die gezichten, maar dat is altijd het geval. Wat hebben ze te zoeken in deze redelijk nieuwe stad? Vincent gaat lek op de architectuur, Sis ontdekt landschapskunst en Maarten moppert over de zeespiegel.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD BLACK LIGHTNING

      Na een pauze van negen jaar keert Pierce terug als elektrische superheld om ‘t stadje Freeland uit de angstgreep van een lokale bende te redden. Totaal TV mag de dvd van deze superheldenserie vijf keer weggeven.

    TV-TIP Inception

    Inception
    Veronica om 20:30 uur
    Leonardo DiCaprio is een specialist, die in de dromen van - meestal - zakenmensen breekt en hun ideeën jat. Hoe complex het soms ook wordt, regisseur Christopher Nolan houdt zijn film overzichtelijk, zelfs als overgeschakeld wordt naar een droom in een droom in een droom. Een meesterwerk van Matrix-niveau.

    Interview