‘NOS biedt op te dure voetbalrechten Champions League’

Team Marketing – het uitzendrechtenorgaan van de Europese voetbalbond UEFA – nam eerder de Nederlandse uitzendrechten voor het zogenaamde open net van de markt. Reden hiervoor waren te lage biedingen op dit rechtenpakket. De commerciële mediabedrijven RTL Nederland en Talpa TV (SBS Broadcasting) legden een marktconforme bieding op tafel. Bij dit bod is uitgegaan van een realistisch verdienmodel waarbij de uitgave aan uitzendrechten met opbrengsten van inkomsten uit reclame terugverdiend kan worden. De verwachting was, nu het Voetbal Inside-trio Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen naar televisiezender Veronica van Talpa TV verhuizen, dat dit mediabedrijf wellicht water bij de wijn zou doen om de uitzendrechten van de Champions League toch te kunnen bemachtigen.
NOS
Maar Voetbal Inside meldde gisterenavond dat de NOS ook interesse in de uitzendrechten van de Champions League heeft. Dat is opvallend. De publieke omroep NPO moet het de komende jaren met zestig miljoen euro per jaar minder doen vanwege een sterke daling van reclame STER-inkomsten. NOS verlengde eerder de overeenkomst voor het uitzenden van de samenvattingen van de Eredivisie met drie jaar. Dit rechtenpakket kost de publieke omroep rond de twintig miljoen euro per jaar. Ook kocht de NOS de uitzendrechten van de kwalificatiewedstrijden van Oranje. De uitzendrechten van deze wedstrijden kosten volgens ingewijden rond de 900.000 euro per wedstrijd. Als de NOS de uitzendrechten van de Champions League daadwerkelijk binnenhaalt dan is de situatie met voetbalrechten gelijk met drie jaar geleden toen de NOS vanwege bezuinigingen deze Europese voetbalcompetitie juist afstootte.