NOS Teletekst blijft populair

Informatiedienst NOS Teletekst blijft in Nederland ook in
een tijdperk van digitale revolutie mateloos populair. Er zijn in Nederland
dagelijks nog 3,7 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit een achtergrond artikel op
Nu.nl.
In veel Europese landen is teletekst inmiddels uitgestorven.
Ook enkele Nederlandse regionale zenders stopten met de informatiedienst. Als reden wordt in alle gevallen een overstap naar nieuwe digitale
communicatiemiddelen als internetsite, tablet en smartphone genoemd. De NOS
blijft voorlopig vasthouden aan het informatieve succesnummer. NOS begon in
1980 met teletekst en gelooft na 35 jaar nog steeds in de toegevoegde waarde.
Ook nadat de BBC – grondlegger van teletekst – in 2012 de Britse variant van
teletekst Ceefax aan de kant schoof.
Teletekst: What you see is what you get
Lara Ankersmit – hoofd digitaal NOS – over de populariteit
van Teletekst: "What you see is what you get. Je weet wat je ervan kan
verwachten. Je kan je online helemaal verliezen in allemaal content. Je kan een
hele middag of avond rondsurfen naar van alles en nog wat. Teletekst is
dusdanig overzichtelijk en duidelijk dat mensen daar niet verdwalen en krijgen
wat ze verwachten, namelijk de belangrijkste headlines of uitslagen van
sportwedstrijden." Haar voorganger Roeland Stekelenburg gaf NOS Teletekst een
digitaal tintje en stond aan de wieg van een app voor de smartphone. "Er waren
nog geen touchscreens en het navigeren op telefoons was één doffe ellende. Wat
was nou idealer dan navigeren met drie cijfers op een numeriek toetsenbord",
vroeg Stekelenburg zich toen af.