1. Nieuws

    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken.
    Jarco Kriek
    19 august 2015
    comments 2
    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd
    Foto: ANP

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken. Dat blijkt uit onderzoek van SAMR. Dit een fusiebedrijf van de onderzoekbureaus SmartAgent en MarketResponse.


    In Nederland wordt veel van on demand-diensten gebruik gemaakt. Onder jongeren is het gebruik het grootst. In de leeftijdscategorie tot 25 jaar gebruikt drie op de vier jongeren on demand-diensten. Opvallend is dat onder jongeren veel Popcorn Time gebruikt wordt. Ook steeds meer ouderen gebruiken on demand-diensten. Het gebruik bij 65- en 45-plussers is met 52 procent gelijk.

    NPO wint van RTL en SBS

    Kijken we naar zenders dan is NPO Gemist met 49 procent het meest gebruikt. Het is hiermee tevens ook de meest gebruikte on demand-dienst van Nederland. RTL volgt met RTL XL met achttien procent. Het SBS-platform KIJK wordt door vier procent van de ondervraagden gebruikt.

    Ziggo wint van KPN

    Ziggo is bij aanbieders door Nederlanders het meest gebruikt. Het on demand-platform van Ziggo wordt door achttien procent van de ondervraagden gebruikt. Ziggo is na de NPO en Netflix het op twee na meest gebruikte on demand-platform van Nederland. KPN volgt Ziggo met Interactieve TV met zeventien procent op de hielen. Ziggo heeft echter wel meer klanten dan KPN die gebruik van on demand-diensten kunnen maken. In het onderzoek wordt UPC Horizon echter als apart on demand-platform – dat een aandeel van zeven procent behaald – benoemd. Opgeteld heeft Ziggo dus na de fusie een marktaandeel van 25 procent.

    Netflix wint van Videoland Unlimited

    Bij online videodiensten die onbeperkt kijken-abonnementen aanbieden, is Netflix de winnaar. Een kwart van de on demand-kijkers maakt van Netflix gebruik. Videoland – dat onder de naam Videoland Unlimited een soortgelijke onbeperkt kijken-dienst aanbiedt – komt niet verder dan drie procent. Popcorn Time – het gratis maar illegale alternatief – komt door het grote gebruik door jongeren met vijftien procent op de zesde plaats in het onderzoek van SAMR.

    On demandvideo on demandOver The TopOTTonbeperkt kijkenuitgesteld kijkenNPO GemistRTL XLRTL NederlandKIJKSBS BroadcastingZiggoKPNNetflixVideolandVideoland UnlimitedPopcorn TimeillegaalinternetSAMR

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Before We Die

      Win Before We Die S1&2

      Before We Die is niet alleen een typische misdaadserie, het is ook een hartverscheurend drama over een moeder en zoon, een politierechercheur en een infiltrant. Een serie over morele dilemma’s, verraad en pijnlijke relaties. Totaal TV mag bij lumiereseries.com vijf streamstarts voor het eerste en tweede seizoen van deze Zweedse misdaadserie weggeven.

    TV-TIP Formule 1 Kwalificatie

    Formule 1 Kwalificatie
    om 07:33 uur
    Vanwege het coronavirus reist het Formule 1-circus dit keer niet de wereld rond en wordt er opnieuw gereden in Oostenrijk. Dat is goed nieuws voor Max.

    TV-TIP Power Rangers

    Power Rangers
    RTL 7 om 20:00 uur
    Vijf tieners komen er plotseling achter dat ze over bovennatuurlijke krachten beschikken. Het lot heeft hen uitgekozen om de wereld te beschermen tegen een buitenaardse bedreiging. Maar alleen door hun angsten en onenigheid te overwinnen en een hechte groep te vormen, kunnen ze de Power Rangers worden en de strijd met het kwaad aangaan.

    Interview

    • TV-Toppers met Anita Witzier

      Anita Witzier

      TV-Toppers

      Favoriete tv-fragmenten terugkijken van steeds twee bekende tv-persoonlijkheden uit verschillende generaties. Dat is TV-Toppers. Anita Witzier presenteert deze show zes weken lang op zaterdagavond.
      Reacties0 reactie(s)