1. Nieuws

    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2015
    comments 2
    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd
    Foto: ANP

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken. Dat blijkt uit onderzoek van SAMR. Dit een fusiebedrijf van de onderzoekbureaus SmartAgent en MarketResponse.


    In Nederland wordt veel van on demand-diensten gebruik gemaakt. Onder jongeren is het gebruik het grootst. In de leeftijdscategorie tot 25 jaar gebruikt drie op de vier jongeren on demand-diensten. Opvallend is dat onder jongeren veel Popcorn Time gebruikt wordt. Ook steeds meer ouderen gebruiken on demand-diensten. Het gebruik bij 65- en 45-plussers is met 52 procent gelijk.

    NPO wint van RTL en SBS

    Kijken we naar zenders dan is NPO Gemist met 49 procent het meest gebruikt. Het is hiermee tevens ook de meest gebruikte on demand-dienst van Nederland. RTL volgt met RTL XL met achttien procent. Het SBS-platform KIJK wordt door vier procent van de ondervraagden gebruikt.

    Ziggo wint van KPN

    Ziggo is bij aanbieders door Nederlanders het meest gebruikt. Het on demand-platform van Ziggo wordt door achttien procent van de ondervraagden gebruikt. Ziggo is na de NPO en Netflix het op twee na meest gebruikte on demand-platform van Nederland. KPN volgt Ziggo met Interactieve TV met zeventien procent op de hielen. Ziggo heeft echter wel meer klanten dan KPN die gebruik van on demand-diensten kunnen maken. In het onderzoek wordt UPC Horizon echter als apart on demand-platform – dat een aandeel van zeven procent behaald – benoemd. Opgeteld heeft Ziggo dus na de fusie een marktaandeel van 25 procent.

    Netflix wint van Videoland Unlimited

    Bij online videodiensten die onbeperkt kijken-abonnementen aanbieden, is Netflix de winnaar. Een kwart van de on demand-kijkers maakt van Netflix gebruik. Videoland – dat onder de naam Videoland Unlimited een soortgelijke onbeperkt kijken-dienst aanbiedt – komt niet verder dan drie procent. Popcorn Time – het gratis maar illegale alternatief – komt door het grote gebruik door jongeren met vijftien procent op de zesde plaats in het onderzoek van SAMR.

    On demandvideo on demandOver The TopOTTonbeperkt kijkenuitgesteld kijkenNPO GemistRTL XLRTL NederlandKIJKSBS BroadcastingZiggoKPNNetflixVideolandVideoland UnlimitedPopcorn TimeillegaalinternetSAMR

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Oh, wat een jaar!

    Oh, wat een jaar!
    RTL 4 om 20:00 uur
    In Oh, wat een jaar! staan dit keer de swinging sixties centraal! Om precies te zijn het jaar 1965. Teamcaptains Jeroen van Koningsbrugge en Ruben Nicolai dossen zich weer uit in de kledingstijl van die tijd en worden bijgestaan door golden oldies Joke Bruijs en Jan Keizer.

    TV-TIP Grantchester

    Grantchester
    NPO 2 om 20:10 uur
    Het vierde, en voor Sidney Chambers (James Norton) meteen ook laatste seizoen, gaat met vuurwerk en een dolksteek van start en ’s lands favoriete dominee staat er met zijn snufferd bovenop. De zaak moet rap opgelost worden, voor er rassenrellen uitbreken in het anders zo vredige dorpje.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)