NPO 1 Extra en NPO 2 Extra voor alle klanten Ziggo, KPN en Co
Diverse distributeurs bevestigen aan Totaal TV dat zij vanuit NPO het verzoek hebben ontvangen om de digitale themakanalen NPO 1 Extra en NPO 2 Extra tijdelijk aan alle klanten te leveren. Deze kanalen worden bij vrijwel alle distributeurs in Nederland alleen aan klanten geleverd als zij een aanvullend tv-abonnement kopen. Dit heeft te maken met een extra toeslag die distributeurs moeten betalen voor doorgifte van digitale themakanalen van de publieke omroep. Deze toeslag zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat bijvoorbeeld blinden en slechtzienden of doven een extra tv-abonnement moeten kopen om bijvoorbeeld toegang tot diensten als gebarentolk en gesproken ondertiteling – die meestal alleen via deze extra NPO-kanalen beschikbaar zijn – te krijgen.
Tijdelijk gratis
In het geval van NPO 1 Extra gaat het om een verzoek aan distributeurs om dit kanaal gedurende de gehele maand december aan alle digitaal kijkende klanten in het basispakket te leveren. Dit verzoek is in de laatste maand van het jaar niet ongebruikelijk omdat NPO 1 Extra al enige jaren bij enkele distributeurs als zender van de maand in het digitale basispakket wordt geleverd. Dit heeft onder meer met jaarlijkse evenementen als NPO 3FM Serious Request en NPO Radio 2 Top 2000 te maken. Een verzoek om NPO 2 Extra in ieder geval tot en met eind maart 2021 in het digitale basispakket te plaatsen, heeft te maken met de huidige coronacrisis. NPO wil NPO 2 Extra in deze periode inzetten om de Nederlandse cultuursector te ondersteunen. Mede hierdoor wordt het aanvoersignaal van dit digitaal themakanaal in een versneld tempo naar HD-beeldkwaliteit opgewaardeerd. Distributeurs als Ziggo, KPN en T-Mobile kunnen daarna zelf kiezen om NPO 2 Extra naar HD voor eigen klanten op te waarderen. Enkele distributeurs geven aan Totaal TV aan het verzoek van NPO te honoreren. Zij zullen binnenkort zelf klanten hierover informeren.