NPO 1 UHD tijdens EK voetbal een succes bij providers: ’40 keer zoveel kijkers’
Totaal TV inventariseerde bij deze providers hun bevindingen – maar ook die van klanten – met de 2024 editie van het tijdelijke sportzomer-kanaal NPO 1 UHD. Ook werd gekeken naar uitingen van kijkers over NPO 1 UHD op sociale media en de eigen (community)fora van providers. Wat hierbij direct opvalt, is de verontwaardiging van sommige kijkers dat NPO 1 UHD geen 4K is. Zij veronderstellen dat UHD gelijk staat aan een 4K-signaal. Begrijpelijk overigens, want voorheen werd UHD als synoniem voor 4K gebruikt. Tegenwoordig is UHD in de broadcastsector heel wat anders. Een lineair kanaal of internetstream mag als UHD bestempeld worden bij het beeldformaat Full HD 1080p/50 als er tenminste HDR/HLG aan wordt toegevoegd. En dat was bij NPO 1 UHD dus het geval.
Ziggo
Bij Ziggo wordt tevreden teruggekeken op een maand lang NPO 1 in UHD-beeldkwaliteit. VodafoneZiggo-woordvoerster Tabitha Laurey spreekt van een geslaagde doorgifte van dit tijdelijke kanaal van de publieke omroep. “Voor ons als telecombedrijf is het EK goed verlopen, zonder grote storingen of incidenten.” Ziggo streeft er al langer naar om klanten de beste beeldbeleving te geven. Dit onder meer met de door klanten omarmde en goed presenterende bruikleendecoders Mediabox Next en Next Mini. Laurey hierover: “Wij willen onze klanten altijd de beste kijkervaring bieden. Goede beeldkwaliteit is hier vanzelfsprekend onderdeel van. Hier werken wij dan ook voortdurend aan, zowel intern als met onze contentpartners.” Voor een complete evaluatie vindt Ziggo het op dit moment nog te vroeg. “De uitgebreidere evaluatie van het kampioenschap moet nog plaatsvinden.”
KPN
KPN kan wel iets uitgebreider op NPO 1 UHD ingaan. Omdat NPO 1 UHD interactief via decoders in de huiskamer werd afgeleverd, kon de provider monitoren hoeveel abonnees op het tijdelijke kanaal afstemden. Dit blijkt veel meer te zijn dan tijdens de vorige sportzomer. Woordvoerder Gerd de Smyter over het succes van NPO 1 UHD bij KPN. “De toename van het aantal kijkers dat het voetbal in UHD kwaliteit heeft gekeken is gigantisch. Ruim 40 keer zoveel. Dat komt uiteraard omdat de KPN-kijkers met één druk op de knop kunnen kiezen voor de allerbeste kwaliteit.” Bij KPN konden gebruikers van de TV+ decoder immers kiezen om NPO 1 UHD op voorkeuzekanaal 1 te plaatsen in plaats van 690. Op dat kanaal was NPO 1 UHD op 4K-decoder Arris VIP5202 beschikbaar.
“De reacties zijn vooral positief. Bij het omzetten hebben we klanten geholpen met het aanpassen van de donkere beeldkwaliteit - met een pop-up - en waren er bij een aantal klanten geluidsissues als ze gebruik maakten van een specifieke setup. Deze bevindingen koppelen we uiteraard ook terug met de NPO als leverancier van dit signaal, zodat we ook in de toekomst onze klanten van de beste beeldkwaliteit kunnen voorzien. Ondanks dat we Oranje graag in de finale hadden gezien, was dit EK voor ons geslaagd”, besluit De Smyter.
SKV
Een gekke naam onder het rijtje van landelijke providers is Stichting Kabelnet Veendam (SKV). Maar ondanks dat SKV alleen lokaal in en rondom Veendam diensten levert, is dit op het gebied van televisie de meest innovatieve provider in ons land. Ferdy van Egmond van SKV is tevreden over de doorgifte van NPO 1 UHD die ook bij hen probleemloos verliep. Maar Van Egmond legt wel de vinger op de pijnlijke plek die UHD bij veel kijkers achterlaat. “Je moet enige tijd vrijmaken om de juiste beeldinstelling van de televisie te vinden. Als dit is gedaan dan is het beeld uitermate goed.” Toch ziet men bij SKV meer heil in verdere uitbouw van de HBR-streams. SKV is de enige provider in Nederland die de kanalen van NPO, ESPN en Warner Bros. Discovery – onder anderen Discovery en Eurosport – in hoge bandbreedte (HBR) van 25 Mbps aan klanten levert.
Van Egmond hierover: “Het grote voordeel van HBR is dat met standaard HD-apparatuur naar HBR gekeken kan worden. UHD is alleen te bekijken van 4K-apparaten. Daarnaast is HBR door het ontbreken van HDR in de stream ‘plug and play’ en hoeft dus niet eerst de televisie van een goede beeldinstelling worden voorzien.” Abonnees van SKV hebben bij een vergelijking tussen HBR en UHD een lichte voorkeur voor HBR. En er zit nog rek in HBR. Zo kan het beeldformaat van het huidige 1080i naar 1080p worden opgewaardeerd. Dit geeft een nog beter beeld.
Delta Fiber
De Delta Fiber providers Delta en Caiway begaven zich tijdens die EK voetbal voor het eerst op de weg die naar UHD leidt. Tenminste: had moeten leiden. In praktijk bleek de UHD test met NPO 1 UHD in praktijk een soort van HBR test te zijn. Hoewel Delta Fiber naar klanten een UHD-signaal van NPO 1 distribueerde, maakten de decoders bij klanten thuis van dit signaal er zelf een 1080i van. Meer vergelijkbaar met HBR dus. Het beeld van het tijdelijke kanaal was duidelijk beter dan het ‘normale’ NPO 1 HD. Delta en Caiway boden klanten via NPO 1 UHD dus wel degelijk voetbal in beter beeld aan, maar feitelijk voldeed NPO 1 UHD niet aan de minimale eisen die European Broadcast Union (EBU) aan UHD stelt. Totaal TV heeft Delta Fiber naar hun bevindingen tijdens de test met NPO 1 UHD gevraagd. Het bedrijf heeft tot het moment van schrijven van dit artikel niet op gestelde vragen gereageerd. Odido heeft NPO 1 UHD in het geheel niet aan klanten aangeboden.