1. Nieuws

    NPO 3 wordt nu echt jongerenzender

    NPO 3 moet meer kijkers in de leeftijdsgroep 20-34 jaar bereiken. Nieuwe zenderbaas Suzanne Kunzeler wil het derde landelijke tv-kanaal nog meer als jongerenzender in de markt zetten.
    Jarco Kriek
    4 december 2014
    comments 12
    NPO 3 wordt nu echt jongerenzender

    NPO 3 moet meer kijkers in de leeftijdsgroep 20-34 jaar bereiken. Nieuwe zenderbaas Suzanne Kunzeler wil het derde landelijke tv-kanaal nog meer als jongerenzender in de markt zetten.


    Het Commissariaat voor de Media stelde enkele maanden geleden dat het bereik van de publieke omroep van jongeren tussen 20-34 jaar te laag is. Tijdens een tussenevaluatie van de prestatieovereenkomst 2010-2015 werd duidelijk dat het bereik van jongeren van 56,9 procent in 2009 tot 51,9 procent in 2013 was gezakt. Al eerder werd bekend dat jongerenzender Nederland 3 – het huidige NPO 3 – kijkers met een veel te hoge gemiddelde leeftijd aantrekt.

    Scherpere profilering NPO 3

    De kijkcijfers van NPO 3 staan na het vertrek van De wereld draait door naar NPO 1 onder druk. Over enkele maanden raakt de zender ook de voetbalcompetitie Champions League kwijt. De NOS heeft vanwege bezuinigingen niet op de uitzendrechten van deze Europese voetbalcompetitie na 2014 geboden. Zenderbaas Suzanne Kunzeler wil met een scherpere profilering de zender nog meer als jongerenzender presenteren. NPO 3 is op dit moment voor jong denkende mensen. Dat wordt vanaf 2015 louter voor de kijkersgroep 20-34 jaar. De zenderbaas denkt te weten wat jongeren willen. "Hij doet alles voor de eerste keer, eerste baan, eerste huis, hij gaat de wereld ontdekken. We willen dat laten zien in de programma’s". aldus Kunzeler in NRC Handelsblad.

    NPO 3NPO3NPOpublieke omroepjongerenjongerenzenderSuzanne KunzelerCommissariaat voor de Media

    Reacties

  1. TV-TIP Keeping Up with the Kardashians

    Keeping Up with the Kardashians
    E! Entertainment om 06:00 uur
    Mocht je vanochtend om zes uur wakker geblaft zijn door de chihuahua van de buren, dan heb je of ontzettend goede oren of dunne muren of de buren hebben een hele grote chihuahua. Wat je in elk geval hebt, is een marathon van Keeping Up with Kardashians voor de boeg. Het festijn duurt nog tot 2 december.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP Wetenschap om op te vreten

    Wetenschap om op te vreten
    NPO 2 om 17:25 uur
    Moedermelk, rijst en zuurdesembrood. Een baby heeft voor minder z'n neus opgehaald. Wat zit er nou in die huisgemaakte melk? Waarom zijn ze in de Filipijnen dol op rijst? Is dat zuurdesem brood echt zo gezond? Voor jou vragen, voor James Wong een weet.