NPO 3FM geminimaliseerd: zelfs SLAM! en themazenders Qmusic bereiken meer luisteraars
Uit het laatste luisteronderzoek van NMO blijkt namelijk dat NPO 3FM vorige week door zijn ondergrens is gezakt. Het marktaandeel slonk tot slechts 1,4 procent. Zo’n tien jaar geleden had de radiozender een marktaandeel dat ongeveer tien keer hoger lag. Critici noemen mismanagement en het verlies van contact met de luisteraar als oorzaken voor de val van 3FM; ooit de populairste radiozender van het land. Met het vertrekken van bekende namen en radiopersoonlijkheden als Giel Beelen en Gerard Ekdom verdwenen ook de luisteraars bij NPO 3FM. Nieuwe, door de radiozender als talenten gepresenteerde dj's konden de verwachtingen niet waarmaken. Luisteraars blijken niet gemotiveerd om hun radio op NPO 3FM te houden, ondanks dat de radiozender beschikt over het uitgebreidste zenderpark met een hoge dekkingsgraad.
Ingehaald
NPO 3FM had vorige week te maken met grote concurrentie van radiozenders als NPO Radio 1 en 538, die een deel van hun uitzendingen live vanuit Zandvoort maakten in verband met de Formule 1 Dutch GP. Dit is echter geen volledig excuus voor het dalende marktaandeel. Het moet voor de beleidsbepalers van de radiotak van de NPO een teken aan de wand zijn dat zelfs de themakanalen van Qmusic vorige week meer luisteraars trokken dan NPO 3FM. Ook SLAM!, dat jarenlang als het kleine zusje van NPO 3FM werd gezien, is het zieltogende probleemkind van de publieke omroep voorbijgestreefd.
Veel geld
Het argument dat door liefhebbers van NPO 3FM regelmatig wordt gebruikt, is dat publieke zenders niet zoals commerciële radiozenders naar luistercijfers hoeven te kijken om hun bestaan te rechtvaardigen. Maar de dalende trend van het marktaandeel van de radiozender is een slecht voorteken voor de levensvatbaarheid in de huidige vorm. De radiozender kost miljoenen euro's per jaar aan belastinggeld. Het budget van NPO 3FM is in de afgelopen jaren al gekort. Maar de vraag rijst nu of een verdere korting van het budget niet gerechtvaardigd is. Komt een deel van het huidige budget van NPO 3FM niet beter tot zijn recht bij NPO Radio 5? Deze radiozender zonder FM-frequenties met alleen digitaal luisterbereik via DAB+ en online heeft een vijf keer zo groot marktaandeel dan NPO 3FM. En dat met een lager budget.