Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NPO 3FM zakt door het ijs: nieuw dramatisch dieptepunt

    Hoe lang houdt NPO Radio-baas Jurre Bosman nog vertrouwen in het huidige 3FM? De meest recente luistercijfers klinken helaas niet als muziek in de oren.
    Jarco Kriek
    23 februari 2021
    comments 7
    NPO 3FM zakt door het ijs: nieuw dramatisch dieptepunt
    Foto Brunopress

    Uit de nieuwe luistercijfers over de periode december/januari blijkt dat NPO 3FM het laagste marktaandeel ooit in het bestaan heeft bereikt. De zender zakte voor het eerst onder de grens van twee procent marktaandeel. Dit terwijl minder dan tien jaar geleden het marktaandeel zes keer zo groot was. Nog pijnlijker is het luisteraandeel over de laatste twee maanden omdat NPO 3 FM net voor de kerstdagen het jaarlijkse radio-evenement 3FM Serious Request uitzond. In het verleden zorgde dit voor een stijgend marktaandeel. Nu zorgde het voor een dramatische laagterecord.

     

    Hoelang nog?

    Dat er wat moet veranderen bij NPO 3FM is meer dan duidelijk. Vernieuwingen in de afgelopen jaren hebben niet tot een verbetering, maar juist tot verslechtering geleid. De luisteraar laat 3FM nog vaker dan voorheen links liggen. En dit terwijl NPO 3FM als muziekzender het meeste geld wegsnoept van de subsidietaart die voor publieke radiozenders is bestemd. Alleen NPO Radio 1 heeft een hoger jaarlijks budget, maar dit is geen muziek- maar een nieuwszender. NPO 3 FM krijgt meer geld dan marktleider NPO Radio 2 dat bij de laatste luistercijfers met bijna 18 procent in marktaandeel bijna tien keer groter is dan NPO 3 FM.

     

    Einde FM?

    Maar ook NPO Radio 5 is met een veel minder budget in marktaandeel 2,5 keer groter dan het zinkende schip NPO 3FM. Dit terwijl ouderenzender NPO Radio 5 alleen digitaal in de ether te beluisteren is via het door Nederlanders nog onvoldoend omarmde digitale radionetwerk DAB+. NPO 3FM is naast DAB+ ook via FM in de ether te beluisteren en maakt ook nog eens gebruik van het best dekkende FM-frequentiepakket. De vraag is dan ook hoe lang NPO het nog kan maken om NPO Radio 5 in FM uit de ether te houden nu NPO 3FM onder de twee procent marktaandeel is gezakt. Dit temeer omdat het grootste deel van de doelgroep van NPO 3FM allang niet meer via FM maar juist digitaal en online naar radio- en muziekcontent luistert. Bij de in leeftijd oudere doelgroep van NPO Radio 5 ligt dit juist anders. Zij worden gedwongen om digitaal te luisteren – iets wat voor hen onwennig is – waardoor het huidige marktaandeel van rond vijf procent  alleen kan gaan stijgen als NPO Radio 5 de FM-frequenties van NPO 3FM overneemt. Met andere woorden: hoelang steekt NPO nog de kop in het zand om de realiteit maar niet onder ogen te hoeven zien?

    NPOpublieke omroep3FMNPO 3FMNPO Radio 5radioFMDAB+luistercijfers

    Reacties