1. Nieuws

    NPO bereikt voornamelijk de oudere Nederlanders

    Ondanks aanhoudende pogingen van de Nederlandse publieke omroep (NPO) om jongere kijkers te bereiken, lijkt dit meer en meer een utopie. NPO bereikt vooral oudere kijkers.
    Peter de Koning
    10 juni 2018
    comments 0
    NPO bereikt voornamelijk de oudere Nederlanders
    Foto ANP

    Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat de gemiddelde leeftijd van de kijkers van de televisiekanalen van de publieke omroep 58 jaar is. Het gaat in dit onderzoek om het lineair kijken van televisieprogramma’s. NPO probeert dit positief te bekijken en stelt dat met de vergrijzing van Nederland de ouderen een groeimarkt zijn. De reactie staat echter haaks op het beleid van de publieke omroep. Zo moet Omroep Max wegens bezuiniging enkele programma’s en series stoppen. Dit terwijl de op jongeren gericht omroep Powned miljoenen euro’s van de subsidietaart mag opeten en die voor een groot deel gebruikt aan hoge salarissen van werknemers.

     

    NPO Radio

    Op de radio is een soortgelijk beeld zichtbaar. Ook hier keren jongeren de radiozenders van NPO de rug toe. Dit is goed te zien aan het dalend marktaandeel van 3FM. Ondanks het dalende aantal luisteraars mag 3FM het uitgebreide FM-frequentiepakket behouden. Ouderenzender NPO Radio 5 is daarentegen in de ether alleen met een DAB+ radio te beluisteren. Verder is deze radiozender online en via zenderpakketten van televisieaanbieders beschikbaar. Met verspreiding van NPO Radio 5 via FM wordt de doelgroep beter bereikt. Het aantal luisteraars, en dus ook de inkomsten uit reclame, wordt hierdoor groter.

    NPOpublieke omroepOmroep MaxPownedtvtelevisieradioFMDAB+online3FMNPO Radio 5ouderen

    Reacties

  1. TV-TIP The Ghost Writer

    The Ghost Writer
    RTL 8 om 20:32 uur
    Een suspense-rijke thriller, waarin de Britse ex-premier Brosnan geen kant op kan. Als hij de VS verlaat, zal hij gearresteerd worden, omdat hij vermeende terroristen aan de CIA zou hebben uitgeleverd.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BOHEMIAN RHAPSODY

      Bohemian Rhapsody is een ode aan Queen, de muziek en hun uitzonderlijke zanger Freddie Mercury. De film volgt de snelle opkomst van de band aan de hand van hun iconische liedjes en revolutionaire geluid. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor dit muziekdrama weggeven, met daarin een t-shirt, een plectrum en een zonnebril en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP De toekomstbouwers

    De toekomstbouwers
    NPO 2 om 22:55 uur
    Toen de Dutch Design Week zestien jaar geleden voor het eerst gehouden werd, waren er slechts zestien deelnemers. Dit jaar zijn er 2600 designers. Wilfried de Jong praat met acht veelbelovende ontwerpers over hun project en hun dromen.