NPO bereikt voornamelijk de oudere Nederlanders

Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat de gemiddelde leeftijd van de kijkers van de televisiekanalen van de publieke omroep 58 jaar is. Het gaat in dit onderzoek om het lineair kijken van televisieprogramma’s. NPO probeert dit positief te bekijken en stelt dat met de vergrijzing van Nederland de ouderen een groeimarkt zijn. De reactie staat echter haaks op het beleid van de publieke omroep. Zo moet Omroep Max wegens bezuiniging enkele programma’s en series stoppen. Dit terwijl de op jongeren gericht omroep Powned miljoenen euro’s van de subsidietaart mag opeten en die voor een groot deel gebruikt aan hoge salarissen van werknemers.
NPO Radio
Op de radio is een soortgelijk beeld zichtbaar. Ook hier keren jongeren de radiozenders van NPO de rug toe. Dit is goed te zien aan het dalend marktaandeel van 3FM. Ondanks het dalende aantal luisteraars mag 3FM het uitgebreide FM-frequentiepakket behouden. Ouderenzender NPO Radio 5 is daarentegen in de ether alleen met een DAB+ radio te beluisteren. Verder is deze radiozender online en via zenderpakketten van televisieaanbieders beschikbaar. Met verspreiding van NPO Radio 5 via FM wordt de doelgroep beter bereikt. Het aantal luisteraars, en dus ook de inkomsten uit reclame, wordt hierdoor groter.