NPO: ‘er gaat veel goed bij experiment NPO 1 4K’
NPO doet de uitspraken tegen Stichting Kabelnet Veendam (SKV). Op zijn beurt informeert SKV klanten hierover op de eigen internetsite. SKV is een van de distributeurs die NPO 1 4K tijdens het EK voetbal (Euro 2020) op dit moment aan klanten levert. Dit is onder meer ook bij Ziggo, KPN en Canal Digitaal het geval. Een deel van de klanten klaagt over donker en flets beeld. Ook zijn er andere beeldproblemen, problemen met het niet synchroon lopen van het geluid en het ontbreken van delen van het beeld waaronder de tijdsbalk. De problemen zijn naar het nu lijkt vooral gerelateerd aan eventuele gebruikte decoder en het model 4K-televisie. Ook bij SKV zijn volgens deze distributeur zelf ‘wisselende ervaringen’.
Verbeteringen
NPO laat op vragen van SKV weten dat het waar mogelijk in de komende weken de kwaliteit van NPO 1 4K wil verbeteren. NPO stelt via een woordvoerder aan SKV dat men er bovenop zit. Dit betekent dat de uitzendingen van NPO 1 4K nauwlettend in de gaten worden gehouden. Zo zijn er vanaf het begin iets meer dan een week geleden meerdere aanpassingen gedaan. "Er gaat nu veel goed en er waren ook wat dingen die beter konden."
Experiment
NPO legt er de nadruk op dat NPO 1 4K als een experiment gezien dient te worden. "We ontvangen ook veel positieve geluiden van tevreden 4K-kijkers. Niet altijd is te achterhalen waarom het beeld bij sommige mensen minder goed uitpakt. Dat kan ook te maken hebben met de instellingen van hun tv. We nodigen iedereen uit om hun ervaringen over de 4K-uitzendingen met ons te delen", aldus NPO tegen distributeur SKV.