NPO haalt bezem door radiozenders: minder geld voor 3FM
Het doel van NPO is om meer jongeren naar de radiozenders van de publieke omroep te lokken. Dit meldt Spreekbuis. Om dit doel te bereiken, worden vooral wijzigingen bij de radiozenders NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM en FunX doorgevoerd. Maar daarbij blijft de etherverspreiding van NPO 3FM wel intact. Al enige tijd staat de huidige etherverspreiding via FM van 3FM ter discussie bij het Nederlandse luisterpubliek en de reclamebranche. NPO Radio 5 wordt als beter alternatief voor het FM-netwerk van 3FM gezien.
Minder geld
NPO 3FM mag dan wel de etherfrequenties behouden, maar krijgt op een andere manier met de negatieve gevolgen van de wijziging in strategie bij NPO Radio te maken. Het budget van de jongerenzender krimpt met 1,5 miljoen. Daarnaast moeten ook dj’s van deze radiozender voor hun baan vrezen. Uit het uitgelekte plan blijkt dat 3FM meer persoonlijkheden uit het online domein – bijvoorbeeld Youtubers en vloggers – gaat aantrekken. Naar nu blijkt, staat vooral de ochtendshow van Sander Hoogendoorn ter discussie. Het geld dat bij 3FM wordt weggehaald gaat mede richting FunX. Hierdoor moet FunX de mogelijkheid krijgen om het aantal luisteraars in de komende jaren te verdubbelen.
Vrouwen
Opvallend is dat ook aan het profiel van NPO Radio 2 geknutseld gaat worden. De bestbeluisterde radiozender van Nederland moet in de ogen van de beleidsbepalers in Hilversum meer vrouwelijke luisteraars gaan trekken. Daarnaast moeten ook mensen met diverse cultuurachtergronden zich meer bij deze radiozender thuis gaan voelen. NPO Radio 1 moet journalistieker worden. Omdat minder Nederlanders lineair naar radio luisteren, blijft NPO ook inzetten op podcasts.
Ouderen
Het blijft vreemd dat ook bij de toekomstplannen weinig wordt gezegd over NPO Radio 4 en NPO Radio 5. Dit zijn zenders die zich meer op een oudere leeftijdsdoelgroep richten. Juist NPO Radio 5 is een succes. De radiozender zonder FM-etherbereik heeft op dit moment een marktaandeel van rond zes procent. Dit is drie keer zoveel als NPO 3FM. Ook NPO Radio 4 heeft een hoger marktaandeel dan 3FM.