NPO heeft nieuwe uitzendstraat HD-zenders

De NPO heeft eerder deze maand een nieuwe uitzendstraat voor
de zenders NPO 1 HD, NPO 2 HD en NPO 3 HD in gebruik genomen. Dat was de
reden van problemen met het Dolby Digital-geluid.
Het Dolby Digital-geluid liep in de eerste weken na ingebruikname van de nieuwe uitzendstraat niet synchroon met de getoonde beelden. Dat
was voor Ziggo een reden om de doorgifte van Dolby Digital-geluid tijdelijk te
staken. De NPO gebruikt de nieuwe uitzendstraat inclusief encoding-platform
voor de aanvoer van de drie landelijke HD-kanalen naar alle tv-aanbieders. Veel
kabelbedrijven – waaronder UPC en Ziggo – geven dit signaal zonder bewerking
één op één via het kabelnetwerk door. Dat geldt ook voor veel
glasvezelaanbieders waaronder KPN – via enkele geschikte decoders – en Vodafone.
Door de nieuwe uitzendstraat kan de beeldweergave van de HD-zenders voor
sommige kijkers gewijzigd overkomen.
Oude Samsung kabeldecoder niet meer geschikt
Door gebruik van de nieuwe NPO-uitzendstraat is de al oudere
kabeldecoder Samsung DCB-H360r niet meer bruikbaar voor het bekijken van de
drie NPO HD-kanalen. Dat meldt onder meer Kabelnoord aan klanten. Er is door de hardwareleverancier van de NPO en Samsung wel geprobeerd om een
passende oplossing te vinden, maar dat is niet gelukt.





