1. Nieuws

    NPO: Kabelaars verdienen aan onze programma’s

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) is van mening dat kabelbedrijven verdienen aan de programma’s die publieke omroepen maken.
    Jarco Kriek
    28 mei 2013
    comments 0
    NPO: Kabelaars verdienen aan onze programma’s

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) is van mening dat kabelbedrijven verdienen aan de programma’s die publieke omroepen maken.

    Het antwoord daarmee op vragen die internetsite Nu.nl na de ophef over het mogelijke tv-taks-plan van de PvdA stelde. Volgens De Telegraaf wil de PvdA een heffing van acht euro per jaar op elke actieve tv-aansluiting heffen. Met de opbrengst moet de extra bezuiniging bij de publieke omroep van honderd miljoen met de helft worden verminderd. PvdA-mediaspecialist Martijn van Dam ontkent overigens het plan voor een mogelijke tv-taks.

    Geen redelijke vergoeding voor programma’s

    De NPO stelt dat het al jaren zo is dat kabelaars geen redelijke vergoeding voor het doorgeven van haar waardevolle programma’s betalen. Dat gaat ten koste van de tv-kijker. De NPO zegt daarbij in één adem dat kabelaars aan de NPO-programma’s geld verdienen. Het stelt zich daarmee op hetzelfde standpunt dat Martijn van Dam vorig jaar in het NCRV-radioprogramma Stand.nl wereldkundig maakte. "De publieke omroep geeft programma’s gratis weg aan deze bedrijven, die veel geld verdienen. Zij betalen wel voor andere programma’s", aldus Van Dam toen. Kabelbedrijven in Nederland betalen de NPO echter wel een aanzienlijk bedrag van meerdere miljoen euro’s per jaar voor de doorgifte van publieke zenders. De NPO lijkt deze vergoeding niet redelijk te vinden.

    Miljoenen euro’s per jaar vergoeding

    Ziggo-woordvoerder Erik van Doeselaar hierover tegen Totaal TV: "Vanuit Ziggo betalen wij jaarlijks al enkele miljoenen euro’s aan de NPO om doorgifte in de beste kwaliteit van Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, Uitzending Gemist en de themazenders mogelijk te maken. Dit nog even los van de toeslag die wij voor HD betalen en kosten voor de aanlevering van het signaal." 

    Alleen kabelbedrijven worden genoemd

    Het is opvallend dat in de hele discussie over tv-taks die nu weer is opgelaaid er steevast alleen over kabelbedrijven en kabelaars wordt gesproken. Het marktaandeel van kabeltelevisie is – ondanks dat het nog boven de vijftig procent is – aan het slinken. TV-kijken via onder meer glasvezel en DSL-technieken wint in Nederland aan terrein. Daarnaast betaalt de NPO op dit moment zelf voor de doorgifte van haar tv- en radiozenders via satelliet en Digitenne.

    tv-takstv taksZiggoPvdAMartijn van DamNPOpublieke omroepKPNUPCCanalDigitaalDigitenneTele2Glashart MediaVVDregeerakkoordbezuinigingmediaHilversummediabegrotingUitzending GemistNederland 1Nederland 2Nederland 3digitale themakanalenHDHDTV

    Reacties

  1. TV-TIP De mediawijsheidtest

    De mediawijsheidtest
    NPO 3 om 20:25 uur
    Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa voelen bekende en onbekende Nederlanders aan de tand over mediawijsheid. Wat daarmee bedoeld wordt, is de impact van onze online samenleving. Hoeveel uur brengen we door in die digitale wereld, wat delen we allemaal en welke gevolgen heeft dat?

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP 2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World

    2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World
    NPO 2 om 20:25 uur
    Sinds die aardbeiblonde meneer aan de macht is in Amerika vliegen termen als 'fake news' je om de oren. Geld voor degelijke journalistiek is er te weinig en de nieuwsstroom zwelt maar aan. Gelukkig zijn er burgerinitiatieven als Bellingcat, die nieuwe methodes ontwikkelen om dichterbij de waarheid te komen.