NPO kost meer dan miljard euro per jaar

Het is uitzonderlijk dat het NPO-jaarbudget de grens van een miljard euro passeert. In 2022 bleef het NPO budget nog steken op 966 miljoen euro. Uit het jaarverslag van NPO blijkt dat 818,2 miljoen subsidie van de overheid werd ontvangen. Dit werd aangevuld met 174,5 miljoen euro afkomstig uit reclameverkoop via de STER. Hierdoor kwam dit gedeelte van het budget uit op 992,7 miljoen euro, zo blijkt uit analyse van Marketing Report. De werkelijke uitgave in 2023 was hoger dan begroot. Een deel van de hogere kosten is gedekt door een afdracht uit de Algemene Mediareserve.
NPO Plus
Dat het budget de grens van een miljard euro is gepasseerd komt door diverse extra inkomsten. Naast afdrachten van providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta is de groeiende populariteit van streamingdienst NPO Plus voor de publieke omroep belangrijk. Het aantal betalende abonnees – zij betalen €2,95 per maand – steeg naar 770.000. Dit is 70.000 meer dan een jaar ervoor. Onder een deel van de kijkers is over NPO Plus een lichte klaagzang hoorbaar. Zij vinden dat ze via de belasting al betaald hebben om naar content te kijken. Extra betalen om naar eerder uitgezonden content te kijken, komt op hen dan ook vreemd over. Gratis terugkijken kan via NPO Start. De beeldkwaliteit is dan wel minder goed en content wordt voorafgegaan door reclame. Ook zijn eerder uitgezonden programma’s vaak voor een kortere periode beschikbaar dan via NPO Plus. Dit heeft onder meer met aanvullende – en dus duurdere – uitzendrechten van aangekochte producties te maken. De omzet van NPO Plus bedroeg in 2023 23,3 miljoen euro.