Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NPO moet zich meer als commerciële omroep gaan gedragen

    Kwaliteit van programma’s en niet de kijkcijfers werden bij NPO als leidend gezien. Tot nu dan, want NPO moet meer reclame-inkomsten genereren.
    Jarco Kriek
    15 december 2024
    comments 1
    NPO moet zich meer als commerciële omroep gaan gedragen
    Foto Getty Images

    Dit is een opvallende wending die volgt na een akkoord over de onderwijsbegroting. Op het budget van de publieke omroep wordt op papier dan wel niet bezuinigd, maar van de NPO wordt wel verwacht 50 miljoen euro meer inkomsten te genereren via de STER. Dit is tegen het zere been van commerciële marktpartijen. Omdat de pot met besteedbare reclamegelden niet groter wordt, betekent deze opdracht voor de NPO dat juist de commerciële marktpartijen het hardst getroffen worden door het streven om de publieke omroep minimale hinder te laten ondervinden van de bezuinigingen.

     

    Nieuwe zender

    In de afgelopen maanden zijn de spanningen tussen de NPO en enkele commerciële partijen vaker opgelopen. Bij diverse commerciële radiozenders wordt bijvoorbeeld met gefronste wenkbrauwen gekeken naar het plan van de publieke omroep om een definitieve status voor het thematische radiokanaal NPO Blend aan te vragen. Deze zender werkt volgens commerciële partijen marktverstorend omdat zenders als Vibe en GLXY soortgelijke muziek online en via de ether verspreiden Dit gebeurt financieel op eigen kracht, en niet zoals bij NPO Blend met belastinggeld. De NPO heeft voor NPO Blend twee miljoen euro binnen de begroting vrijgemaakt.

    NPOpublieke omroepbezuiniging

    Reacties