Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NPO Radio 2 best beluisterd, NPO Radio 5 blijft succesnummer

    Het blijft indrukwekkend om te zien hoe NPO Radio 5 het marktaandeel blijft uitbreiden ondanks het feit dat de zender niet in FM in de ether te ontvangen is.
    Jarco Kriek
    25 mei 2021
    comments 3
    NPO Radio 2 best beluisterd, NPO Radio 5 blijft succesnummer
    Foto Getty Images

    Uit de cijfers van Nationaal Luister Onderzoek (NLO) over de periode maart en april blijkt dat NPO Radio 2 met een voorsprong van bijna twee procentpunt het best beluisterde radiostation van Nederland is. De radiozender verliest overigens wel luisteraars. In deze periode ligt het luisteraandeel met 12,7 procent precies 0,1 procent lager in vergelijking met het vorige onderzoek een maand geleden. Op jaarbasis is het verlies echter groter. NPO Radio 2 heeft in een jaar tijd 0,7 procent marktaandeel verloren. Qmusic blijft met 10,8 procent (-0,1 op maandbasis, +1,1 op jaarbasis) de nummer twee radiozender in Nederland. Radio 10 nadert echter met een marktaandeel van 10,6 procent (+ 0,4 op maandbasis, -0,2 op jaarbasis) als derde radiozender van Nederland.

     

    NPO Radio 5

    Het succesnummer van de Nederlandse radio blijft NPO Radio 5. De ouderenzender van de publieke omroep wint in een maand tijd 0,2 procent marktaandeel en komt op 5,9 procent uit. Op jaarbasis bedraagt de groei 0,9 procent. Dat is minder dan de snelst groeiende radiozender Qmusic, maar NPO Radio 5 heeft wel een minder bereik. De radiozender is namelijk alleen digitaal in de ether via het radionetwerk DAB+ te beluisteren. Ontvangst in de ether via het veel meer gebruikte analoge FM is niet mogelijk. NPO Radio 5 kan alleen online, DAB+ en via netwerken van distributeurs als Ziggo, KPN, Canal Digitaal en T-Mobile beluisterd worden. Het blijft gissen wat het marktaandeel van NPO Radio 5 is als de zender in FM via de ether te ontvangen is. De verwachting is dat FM-verspreiding het marktaandeel enkele procentpunten laat stijgen.

     

    NPO 3FM

    Vanuit de reclamebranche wordt al enige tijd aangedrongen om het FM-frequentienet van NPO 3 FM in te gaan zetten voor NPO Radio 5. NPO 3FM schommelt al enige tijd rond een marktaandeel van twee procent. In dit onderzoek kwam het marktaandeel op 2,1 procent uit. En dat betekent dat in een jaar tijd weer 0,3 procent marktaandeel is verdampt. Kenners wijzer erop dat de doelgroep van NPO 3FM minder lineair via FM naar muziek luistert. Daar staat tegenover dat juist de luisterdoelgroep van NPO Radio 5 minder goed kan omgaan met nieuwe digitale technieken. De ouderenzender is juist gebaat bij FM-etherverspreiding.

    NPOpublieke omroepNPO Radio 2NPO Radio 53FMNPO 3FMQmusicRadio 10NLOluistercijfersFMDAB+

    Reacties