NPO, SBS en RTL moeten intensiever samenwerken met NLZIET

Om de concurrentie van Netflix en YouTube aan te kunnen, moet de gezamenlijke streamingsdienst NLZIET veel beter worden gepromoot. Dit adviseert de Raad voor Cultuur die stelt dat de Mediawet daar desnoods voor moet worden aangepast. Met NLZIET zijn zowel de NPO, RTL als SBS online te bekijken op één gezamenlijk platform, maar de NPO mag hiervoor wettelijk gezien geen reclame voor maken. Immers worden dan ook commerciële zenders gepromoot.
Wetgeving alweer sterk verouderd
De Raad voor Cultuur stelt dat de huidige wetgeving voor het medialandschap alweer sterk is verouderd en ziet veel potentie in NLZIET. De zendergroepen concentreren zich nu teveel op hun eigen online platformen. Dat leidt tot versnippering en onvindbaarheid. Vooral jongere gebruikers omarmen niet al die aparte platformen zoals RTL XL, NPO Start en wijken eerder uit naar de grote internationale online platforms als Netflix en YouTube. De Raad van Cultuur pleit daarom voor het samenwerken op één platform met daarin een voortrekkersrol van de NPO.