‘NPO smijt met geld om voetbal te kunnen uitzenden’
Het zogenaamde ‘met het bord op schoot’ voetbalkijken bij NOS Studio Sport op zondagavond kost de NOS – en indirect ook de Nederlandse belastingbetaler – jaarlijks zo’n 25 miljoen euro. Het contract met Eredivisie Media & Marketing CV werd vorig jaar verlengd. Hierdoor blijft de NOS de samenvattingen van voetbal uit de Eredivisie tot en met het einde van het seizoen 2024 uitzenden.
Biedingstrijd
Momenteel heeft Eredivisie Media & Marketing CV de volledige uitzendrechten van de Eredivisie in bezit. Het bedrijf – voor 51 procent in handen van Disney en voor het overige deel van Eredivisie CV en de KNVB – exploiteert de live uitzendrechten via de eigen betaalzender ESPN. Om ESPN niet meer verliesgevend te laten zijn, introduceerde Eredivisie Media & Marketing een distributiemodel waarbij providers als Ziggo, KPN en T-Mobile verplicht werden voor elke abonnee – ook al kijkt deze geen ESPN – een maandelijkse afdracht te doen. Zonder deze overeenkomsten was het niet mogelijk om ESPN (voorheen FOX Sports) winstgevend te exploiteren. Nu betaalt Eredivisie Media & Marketing CV jaarlijks rond de 90 miljoen euro voor het volledige rechtenpakket van Eredivisie. De verwachting is dat bij de volgende overeenkomst dit rechtenpakket minimaal 150 miljoen euro moet opleveren. Naast de huidige rechtenhouder gaan ook streamingdiensten als Viaplay en Prime Video zich naar verwachting aan de strijd meedoen.
NPO
De NOS betaalt volgens marketingdeskundige Chris Woerts nu 13 tot 15 miljoen te veel voor de samenvattingsrechten van de Eredivisie. De daadwerkelijke marktwaarde ligt volgens Woerts tussen 10 en 12 miljoen euro. De deskundige deed deze uitspraak in het SBS6-programma Vandaag Inside. Dat de NOS alles wil doen om het voetbalaanbod in stand te houden, blijkt uit de prijs die voor het live uitzenden van wedstrijden van het Nederlands Elftal wordt betaald. De marktwaarde ligt volgens Woerts op rond 350.000 euro per wedstrijd. De NOS betaalt minimaal het dubbele van dit bedrag. Chris Woerts wordt door diverse marktpartijen ingeschakeld om hen te begeleiden bij aankoop van sportrechten. Zo adviseert hij Talpa Network op dit gebied.